Opinion

Det är nu, om inte förr, vi jägare ska ta med någon som verkligen behöver det ut i naturen, berätta och visa hur vardagen för en jägare kan vara. Foto: Mostphotos

Naturen viktigare än någonsin

LÄNSORDFÖRANDEN. Att författa en jaktkrönika i dessa tider, när tankarna mest kretsar kring coronavirusets framfart och covid-19, är svårt. Vi rekommenderas att undvika folksamlingar, arbeta hemifrån, stanna hemma om vi känner oss sjuka. Det finns en oro.

Gun Fahlander Ordförande Jägareförbundet Mitt Norrland. Foto: Privat

2020-04-27

Vi tar vårt ansvar och skjuter utbildningar och möten på framtiden. Vi möts digitalt som aldrig förr via Skype, Zoom och Teams. Vi planerar digitala årsstämmor och möten. Men i allt detta, kom ihåg vår resurs – naturen.

Vi jägare är väl medvetna om att i skogen mår vi bra, där känner vi oss lugna och trygga, där laddar vi våra batterier.
En tur med skoter för att sätta ut saltstenar till viltet, att ta ett pimpelspö och borra ett hål nere på ån och få några fina abborrar. Koka kaffe över öppen eld, steka en kolbulle eller bara sitta ner en stund. Det är en lyx som inte är förenat med särskilt stora kostnader, men som betyder så mycket. Kanske särskilt nu.

Jag håller helt med Friluftsfrämjandet som i en artikel publicerad på sin hemsida skrev: ”Kanske har friluftsliv aldrig varit viktigare än nu”.
Här är inga folksamlingar, här kan vi njuta av vardagslyxen, prata jakt och nya jakttider. Kanske en vårkväll med bäverjakt.

Vi kommer igen, stärkta i sättet att utföra möten digitalt. Men också med att fysiskt möta våra medlemmar, nya som gamla, i vårt fokus att vårda och värva.

Gun Fahlander
Ordförande Jägareförbundet Mitt Norrland