Opinion

Björn Sprängare, ordförande i Svenska Jägareförbundet. Foto: Martin Nordström

Utan samförstånd tar byråkraterna över

FÖRBUNDSLEDARE. Älgförvaltningsfrågor måste lösas i samförstånd mellan jägare och skogsbruk. Båda parter vinner på att finna gemensamma lösningar. Alternativet är att vårt inflytande reduceras och byråkraterna tar makten över förvaltningen, skriver Jägareförbundets ordförande Björn Sprängare.

2016-08-26

Älgen är vårt förnämsta högvilt. Hos allmänheten liksom hos jägarkåren. Älgen finns över hela landet (utom på Gotland) och praktiskt taget alla jägare har någon relation till älgen. Älgjakten har därför alltid varit en angelägen och viktig del i jägarlivet för många av våra medlemmar.
Sedan några år tillbaka organiseras och planeras jakten på älg i en ny organisation. Representanter för markägare och jägare möts lokalt för att fatta beslut om hur jakten ska bedrivas och avskjutningens omfattning.
Älgens betning av tallungskog ger bestående skador på föryngringarna med nedsatt produktion och sämre kvalitet som konsekvens. Det gäller därför att hitta en balans mellan acceptabla skador och en kvalitetsmässigt god och jaktbar viltstam.
Uppgiften är inte alltid lätt att lösa, men det tillkommer dem som representerar markägar- och jägarintressena att nå konsensus. I huvudsak har det fungerat bra över landet, men i några fall har man inte kunnat enas.
Ibland brister förtroendet för de inventeringsmetoder som används och då är det svårt att nå samförstånd. I andra fall kan samarbetsklimatet vara frostigt och konsensus är omöjligt att uppnå.
För att behålla initiativet på det lokala planet hos dem som är närmast berörda är det viktigt att problemen kan lösas mellan parterna – och att de inte tas över av andra.

Tillsammans med företrädare för markägarna har Jägareförbundet därför arbetat fram en avsiktsförklaring, ”Gemensamt förhållningssätt mellan Svenskt Skogsbruk och Svenska Jägareförbundet”. Den är ett stöd i det kommande arbetet med att bygga en effektiv och förtroendefull organisation av älgförvaltningen. Den undertecknades i slutet av juli och förankras nu i organisationen.
Utgångspunkten har varit att behålla initiativet över älgförvaltningen på det lokala planet och sträva efter ett gott samarbetsklimat mellan jägarna och skogbruket.
En samverkansgrupp har tillsatts för att utveckla och tolka inventeringsmetoder, och i övrigt följa arbetet på fältet och medverka till att avsiktsförklaringens intentioner uppnås.

Det finns mycket att vinna på att lösa älgförvaltningsfrågorna i samförstånd. Framför allt att vi som är närmast berörda har rådighet över villkoren för jakten. Båda parter vinner på att finna lösningar genom att ge och ta, kompromissa och söka samförstånd. Alternativet är betydligt sämre, vårt inflytande reduceras och byråkrater tar över makten.
Det är nu upp till oss att med kunskap och välgrundade argument skapa de bästa förutsättningarna för en god älgjakt.

Björn Sprängare
Ordförande Svenska Jägareförbundet