Opinion

Björn Sprängare, Ordförande Svenska Jägareförbundet. Foto: Martin Nordström

Förbundets syn väger tungt för slutresultatet

FÖRBUNDSLEDARE. Jägareförbundet kan räkna in två betydande framgångar. Vi har lyckats avstyra ett nationellt potentiellt totalförbud för all utfodring och vi har tagit ett viktigt steg i fjälljaktsfrågan. Förbundet står starkt och stabilt i debatten om jakten och viltvården, skriver förbundsordförande Björn Sprängare.

2016-11-01

Publicerad i Svensk Jakt nr 11/2016

Jakten i Sverige är i full gång. Jag hoppas innerligt att ni alla fått en trevlig och lyckosam start på höstens alla jakter och väl utnyttjar möjligheten att ta del av det överskott som våra underbara jaktmarker bjuder på. Från ripjakten i norr till fältviltet i söder.
Som många säkert redan uppmärksammat har Svenska Jägareförbundet den senaste tiden kunnat notera betydande framgångar för sin syn i ett par viktiga jaktfrågor.
Först och främst kan vi konstatera att utfodringsfrågan troligtvis kommer att få ett för jägarkåren positivt avslut. Inför hotet om ett nationellt totalförbud för all utfodring och till alla viltslag arbetade förbundet intensivt med att informera våra beslutsfattare om konsekvenserna av ett sådant förbud.
Resultatet blev till slut en väldigt svensk lösning. Vi kunde tillsammans och i samverkan med LRF och Jordägareförbundet presentera ett gemensamt förslag som fick gillande och mycket bred politisk uppslutning.
Det blir inget nationellt förbud, utan i stället eventuella lokala begränsningar där allvarliga skador uppstått och samverkan misslyckats. En framgång för alla intressenter i frågan. Samtidigt har förbundet tagit ansvar för de problem som finns lokalt runt om i landet och bidragit aktivt till lösningen.

En långdragen fråga som också nått ett välkommet avslut är hanteringen av fjälljakten. Förbundet har i ett par decennier varit engagerade i frågan och i början av oktober meddelade landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) att regeringen äntligen landat i ett beslut.
Svenska jägare och utländska jägare med ”nära anknytning” (fast egendom eller näringsverksamhet) ska ges förtur till småviltsjakten på statens mark. Ett synnerligen välkommet besked.
I nästa steg handlar det om att se till att den slutliga tillämpningen av beslutet blir rätt för jägarkåren och i enlighet med regeringens intentioner. Även här har förbundet en viktig uppgift i det kommande arbetet.

Förbundet står starkt och stabilt i debatt­en om jakten och viltvården. Våra åsikter har betydelse för slutresultatet. Vi värnar jägarnas intresse och tar ett brett och långsiktigt samhällsansvar. Det har vi gjort hittills – och det kommer vi att göra framöver.
Framför oss ligger den stående utmaningen med vinterns licensjakt på varg. En återkommande huvudvärk för förbundet och jägarkåren. Ändå har vi en liten förhoppning om att den juridiska cirkusen i år blir något mindre.
Om ett par månader vet vi.

Björn Sprängare
Ordförande Svenska Jägareförbundet

När ledaren skrevs hade Svenska Jägareförbundet, Sveriges Jordägareförbund och LRF tagit fram ett gemensamt förslag om för hur man kan lösa utfodringsproblematiken, som överlämnats till miljö- och jordbruksutskottet. Organisationerna hoppades att ett nytt, justerat förslag skulle framläggas. Så blev inte fallet utan tidigare lagstiftning gäller och vi får arbeta vidare med lokal samverkan.