Opinion

Vargförvaltningen måste börja fungera enligt riksdagens beslut. Den juridiska striden fortsätter, där segerns sötma verkar viktigare än dess konsekvenser. Foto: Madeleine Lewander

På väg mot ljusare tider och nya utmaningar

En organisations styrka mäts nog bäst i hur den klarar av att hantera utmaningar. Jag tycker att vi är riktigt duktiga på det och på att agera långsiktigt, men självklart kan vi bli bättre. Vi har gjort framsteg i vargfrågan, men mycket arbete återstår, skriver Jägareförbundets generalsekreterare Bo Sköld.

2016-12-13

Ibland behöver jag reflektera för att få perspektiv på tillvaron. Min reflektion i helgen handlade om varför vissa organisationer eller företag blir riktigt framgångsrika.
I stället för att jämföra det omöjliga kunde jag bara konstatera att Svenska Jägareförbundet har varit framgångsrikt i snart 190 år.
Insikten om den resan med en stor samhällsutveckling, teknisk utveckling, förändringar i vår fauna och i brukandet av våra naturresurser fick mig att fundera vidare. Varför?
Mitt enkla svar blev kort. Det beror på er medlemmar, förtroendevalda och tjänstemän som är drivande, kompetenta och brinner för ett gemensamt intresse – jakten, viljan att lära mer och att vårda det vilda.

För någon vecka sedan åkte jag hem sent. Strax före midnatt passerade jag Björnlunda där ett eftersök på ett trafikskadat vildsvin pågick. Jag stannade till, frågade hur det gick och pratade lite med eftersöksjägaren innan jag åkte vidare hemåt. För mig representerar detta tillfälle förbundets styrka.
Det finns ett stort och djupt engagemang, vi har samma grundläggande inställning och vi har förmågan att göra det vi beslutat.
Hur det gick? Jodå, det påkörda vildsvinet letades upp och avlivades av jägaren.
En organisations styrka mäts nog bäst i hur den klarar av att hantera utmaningar. Jag skulle vilja säga att vi är riktigt duktiga på det och på att agera långsiktigt, men självklart kan vi bli bättre.
Det är en stor framgång när regeringens beslut om fjälljakt är positivt för oss jägare, även om arbete kvarstår.
Det är en framgång när vi tillsammans hanterat utfodringsfrågan. Förslaget till jakt på allmänt vatten är riktigt bra.

I vargfrågan är vi inte nöjda. Vargen påverkar oss både direkt och indirekt. Vi har gjort några framsteg, men i det stora hela är det inte bra.
Förvaltningen måste börja fungera enligt riksdagens beslut. Den juridiska striden fortsätter, där segerns sötma verkar viktigare än dess konsekvenser.
Vargfrågan är oerhört komplex med genetik, EU-direktiv, juridik, högar av forskningsrapporter och en mängd parametrar som nästan är ogenomträngliga.
Alla ni som i årtionden har jobbat med frågan vill jag ge en stor eloge, er uthållighet och kunskap är beundransvärd. Vi kommer att få rätt till slut.
Jag ser fram mot ett framgångsrikt 2017, som gärna får inledas med licensjakt på varg.

Bo Sköld