Opinion

Björn Sprängare. Foto: Madeleine Lewander.

Byråkratin inom EU har gått för långt

FÖRBUNDSLEDARE. Ska vi undvika, eller i vart fall minska, den frustration som finns ute i bygderna borde vi göra som en del andra EU-medlemmar: tolka direktiven så att de kan anpassas till den verklighet vi lever i på det lokala planet, skriver förbundsordförande Björn Sprängare.

2017-01-12

Orsakerna bakom Brexit – Stor­britanniens utträde ut Europeiska unionen – var förutom en stark reaktion på invandringspolitiken även en protest mot EU:s byråkrati och förmyndarmentalitet. Eftervalsanalyserna visar att britterna reagerade mot juridisk klåfingrighet och obegripliga EU-regler över lokala brittiska förhållanden.
Vi känner igen frustrationen som vi själva upplever i hanterandet av den obefintliga vargförvaltningen. Det går helt enkelt inte att förklara varför det numera är domstolar i Sverige som ska avgöra hur vargen ska förvaltas.

Det förefaller dessutom som om frågor rörande brukandet av skogens resurser i framtiden kommer att finnas på domstolarnas agendor. Bombmurklor och förekomsten av lavskrikor kan vara tillräckliga skäl för att sätta stopp för avverkningar vid en juridisk tolkning av EU:s direktiv. I många fall har Sveriges jurister och beslutsfattare tenderat att övertolka direktiven för att framstå som EU:s Bror Duktig.
Ska vi undvika, eller åtminstone minska, den frustration som finns ute i bygderna borde vi i stället vara pragmatiska och göra som en del andra EU-medlemmar – tolka direktiven så att de kan anpassas till den verklighet vi lever i på det lokala planet.
Europeiska unionen har sina rötter i fredstanken och demokrati med öppna gränser för människor, varor och kapital. Det är stora värden att försvara, men som kommer i skymundan när byråkratin och klåfingrigheten gått för långt.
Priset vi får betala är en bristande solidaritet och ett hot mot demokratin.

Hur ska Jägareförbundet möta denna utveckling? Som jag ser det ska vi fortsätta att arbeta med fakta som grund i all vår argumentation.
Vi måste fånga upp och lyssna ännu intensivare på våra medlemmars reaktioner och idéer. Närvaron på sociala medier är viktig med en umgängeston som präglas av respekt och god etik.
Jag är dessutom övertygad om att vi blir starkare om vi gemensamt agerar tillsammans med andra brukare och organisationer mot ökande byråkrati och förmynderi.
Även om vi har olika uppfattningar i detaljfrågor är den nuvarande oacceptabla utvecklingen ett tillräckligt starkt skäl för gemensamma insatser.
Till sist vill jag passa på att önska alla jägare och medlemmar en riktig god jul och ett gott nytt år.

Björn Sprängare
Ordförande Svenska Jägareförbundet