Opinion

Foto: Martin Nordström & Madeleine Lewander

Balans och helhetssyn i utfodringsfrågan

FÖRBUNDSLEDARE. Markägare och jägare har mycket mer gemensamt än vad som skiljer oss åt.

2017-04-24

Jägareförbundet tror mer på samarbete och frihet under ansvar, än på tvingande regleringar som nu starka krafter jobbar för att införa, skriver generalsekreterare
Bo Sköld och förbundsordförande Björn Sprängare.

Utfodring ger svallvågor i debatten. Vi har läst tuffa debattinlägg, träffat företrädare för markägarna, tagit del av forskning samt framför allt stämt av frågan bland våra medlemmar. Vi kan bara konstatera att vi måste bli tydligare med var förbundet står i utfodringsfrågan.
Stödjande utfodring av klövvilt under vegetationsperioden förknippas tyvärr ofta med lokalt stora viltstammar som kan leda till skador på gröda. Även om sambandet mellan utfodring, skador och lokalt stora viltstammar faktamässigt inte är entydigt, så finns det en problematik. Vi anser att stödjande utfodring under vegetationsperioden bör undvikas.
Men det kanske viktigaste är att under samma period arbeta med andra metoder för att minska skador på grödor. Det vill säga avledande utfodring och ett högt jakttryck. Ett bra exempel på detta är jägarnas insatser under 2012 när vildsvinsstammens snabba tillväxt bröts med ett högt jakttryck.

Låt oss också arbeta för att småskalig försäljning av vildsvinskött förenklas, så att jägarnas incitament ökar och fler kan njuta av klimatsmart viltkött. Vi anser att fodrets sammansättning och mängd ska ta hänsyn till viltets naturliga födointag, där fokus bör vara på grovfoder som ensilage och att sockerbetor i görligaste mån bör undvikas. När viltet har tuffa förhållanden anser vi att stödjande utfodring är rätt. Reglering av vilt ska ske genom jakt – inte svält.
Svenska Jägareförbundet är emot reglering och inskränkning av äganderätten och jakträtten. Så länge vi tar gemensamt ansvar för vårt brukande, så stärker vi acceptansen för såväl jakt som jord- och skogsbruk och bidrar till att minska konflikter.

På lokal nivå är det ett bekymmer när markägare, arrendatorer och jägare inte kan komma överens om regler och nivåer. När man inte kan lösa frågan polariseras debatten. Just nu finns det starka krafter för en lagstiftande reglering av utfodring, som mycket väl kan inskränka såväl äganderätten som ge begränsningar för en klokt avvägd jakt och viltvård. Det tror vi få markägare eller jägare vill ha, vi tror på samarbete och gemensamt ansvarstagande.
Markägare och jägare har mycket mer gemensamt än vad som skiljer oss åt. Förbundet tror mer på samarbete, och frihet under ansvar, än på tvingande regleringar. Vi bedömer att våra verksamheter står inför betydande utmaningar på flera områden framöver. Låt oss därför tillsammans slå vakt om rätten att hållbart bruka vår natur.

Björn Sprängare
Ordförande Svenska Jägareförbundet