Opinion

Björn Sprängare, Jägareförbundets ordförande. Foto: Madeleine Lewander.

Våga säga ifrån och visa mer civilkurage

FÖRBUNDSLEDARE. Att med jämna mellanrum samtala om jaktetiken, respekten mellan män och kvinnor och hur våra styrelser fungerar är ett bra sätt att stärka modet och undvika problem och konflikter. Det handlar om att våga visa civilkurage, skriver Jägareförbundets ordförande Björn Sprängare.

2017-04-10

Civilkurage är en bristvara i vårt samhälle. Det betyder att vi hellre viker ner oss och tiger i stället för att säga ifrån. I vissa situationer undviker vi att dras in i en obehaglig kontrovers med någon som beter sig som en drummel eller som utnyttjar en situation på ett otillbörligt sätt.
Det innebär ju å andra sidan att vi ser genom fingrarna och accepterar ett beteende som vi egentligen tycker är helt oacceptabelt.

För mig är civilkurage att ta obehaget och säga ifrån då dessa gränser har passerats. Alla uppskattar vi jaktledare som med trygg auktoritet och kunskap ger instruktioner och leder jakten. Men ibland händer det att någon inte följer reglerna och beter sig oetiskt eller jägarmässigt oacceptabelt utan att någon säger ifrån.
Vad gör du då? Tiger och låter det passera? För alla jägares skull – säg ifrån och visa ditt civilkurage!

I vårt förbund drabbas ibland kvinnor av översitteri, nedlåtande uppträdande och rent tafsande av män som inte vet var gränserna går för anständighet. Jo, de vet nog, men anser sig ändå ha rätten att bete sig som tölpar.
Vi tiger och tystnaden legitimerar beteendet. För alla jägares skull – säg ifrån och visa ditt civilkurage!
Sverige sägs vara ett konsensusland. Vi vill komma överens och undvika stridigheter. Det kan innebära att vi inte tar oss an de nödvändiga konflikterna för att få till stånd goda förändringar.
Svårast är det i personfrågor och när personmotsättningar ska lösas.
I dessa valberedningstider är budskapet mycket tydligt: våga ta de svåra samtalen nu för att få en förändring. För alla jägares skull – säg ifrån och visa ditt civilkurage!

Det är naturligtvis lättare att stå upp för sina ideal och värderingar om man har fler i sin närhet som delar dem. Att då och då samtala om jaktetiken, respekten mellan män och kvinnor samt hur våra styrelser fungerar är ett bra sätt att stärka modet och undvika problem och konflikter.
Vi kan börja jobbet där.

Björn Sprängare
Ordförande Svenska Jägareförbundet