Opinion

Foto: Mikael Damkier/Mostphotos

Dags att hela och ena Jägareförbundet

FÖRBUNDSLEDARE. Svenska Jägareförbundets årsstämma blev turbulent och slitningarna inom förbundet är uppenbara. Vi står inför många tunga utmaningar, men ingen uppgift är viktigare än att vi åter samlar oss och börjar arbeta framåt tillsammans, skriver nyvalde förbundsordföranden Peter Eriksson.

Svenska Jägareförbundets ordförande, Peter Eriksson. Foto: Martin Källberg

2021-06-29

Det är onekligen omvälvande tider i Svenska Jägareförbundet. Stämman den 5–6 juni blev tyvärr en turbulent tillställning.

Slitningarna inom förbundet är uppenbara för alla som följt utvecklingen.
Jag och den nya förbundsstyrelsen ser det som vår absolut högsta prioritet att börja läka ihop vårt förbund.
Trots att vi står inför många tunga utmaningar finns det i dag ingen viktigare uppgift än att vi åter samlar oss och börjar arbeta framåt tillsammans.

Våra uppdragsgivare är alltid våra medlemmar. Vi står och faller med deras förtroende och ingen tror att den turbulens vi nu förhoppningsvis lagt bakom oss inte påverkat detta.
Vi har en betydande uppförsbacke att vandra för att återskapa förtroendet i medlemskåren. Och det är ett arbete som vi måste göra. Vi måste göra det nu och vi måste göra det tillsammans.
Samtidigt ska vi återuppbygga förtroendet mot omvärlden, våra vänner och alla andra aktörer som vi hela tiden samverkar med.

Om nio år ska Svenska Jägareförbundet fira sina första 200 år som organisation. Vi kommer att kunna räkna upp otaliga framgångar och helt avgörande insatser för jakten och viltvården i Sverige.
Hade inte vi gjort jobbet från början, med fakta och kunskapsinhämtning, hade Sverige i dag varit ett helt annat jaktland.

Det är detta arv vi alltid måste förvalta. Vi måste göra det med tanken att någon annan om 100 eller 200 år ska kunna se tillbaka och konstatera att vi höll arvet levande och byggde vidare på det fundament vi står på i dag.
Det är vi som i slutändan måste göra arbetet för att säkerställa att det finns vilt att jaga och en väl fungerande viltvård i Sverige i framtiden.

Ingen annan organisation kan eller klarar av att göra detta arbete. Ska våra barn, barnbarn och kommande generationer kunna jaga som vi gör är det vi som måste göra jobbet i dag.
Ska vi klara allt detta och mer därtill måste vi rikta den enorma kraft som finns i förbundet rätt. Under allt för lång tid har vi lagt allt för mycket energi på att rikta vår kraft inåt. Till nytta bara för våra motståndare.

Min och den övriga förbundsstyrelsens vilja och högsta prioritet är att snabbt påbörja arbetet med att läka förbundet.

För medlemmarna, för jakten och för framtiden.

Peter Eriksson
Ordförande Svenska Jägareförbundet