Antalet jakthundar minskar starkt i varglänen

Nya sammanställningar visar att antalet drivande jakthundar minskar i Sverige. Störst är förändringen där vargangrepp utgör den största risken för skada på hunden. Utvecklingen kommer att få konsekvenser för våra möjligheter att reglera viltstammarna. Undersökningen jämför utvecklingen för nyregistreringar av jämthund, gråhund, drever och alla stövare.

2013-06-25

bild jämthund; Madeleine Lewander

kommer att få konsekvenser för våra möjligheter att reglera viltstammarna
.

Jakten är en viktig del av den svenska allmogekulturen och av vår kulturhistoria. Det kanske viktigaste hjälpmedlet för jägare har länge varit jakthunden. Svenska Jägareförbundet har nu med hjälp av data från Svenska Kennelklubben analyserat utvecklingen för de vanligaste jakthundarna.
-Vi ser en stark minskning av antalet löshundar, framför allt i varglänen, säger Fredrik Widemo som är vilt- och naturvårdsstrateg på Jägareförbundet. I Västmanland och Dalarna är minskningen 50-60 %.

Undersökningen jämför utvecklingen för nyregistreringar av jämthund, gråhund, drever och alla stövare. Älghundar som även kan användas till vildsvin ökar i Götaland, men annars är
minskningarna tydliga. Därmed begränsas möjligheterna att reglera stammarna av älg och vildsvin, eller utföra trafikeftersök, i stora delar av Sverige.

Jakten är för många en livsstil, framför allt på landsbygden. Man identifierar sig helt enkelt som jägare och jakthundsägare. Jakthunden är inte heller bara ett jaktredskap, utan en familjemedlem som man delar sitt största intresse med. Men i varglänen tvingas man leva med rädslan att vargen ska ta hunden.

-Självklart känns det tungt och många väljer tydligen att inte skaffa någon drivande hund alls. Man kan knappast sätta kronor och ören på kostnaden i minskad livskvalitet. Men det gör givetvis inte bördan mindre avslutar Fredrik Widemo.

För mer information kontakta:

Fredrik Widemo 070 339 93 50   vilt- och naturvårdsstrateg