Pressmeddelande

Fjällripa: Foto: Kenneth Johansson

Bra intentioner för fjälljakten

Småviltjakten på statens mark ovanför odlingsgränsen har varit öppen för alla världens jägare, vilket skapat problem. Nu har regeringen tagit ett beslut som ska gynna svenska jägare eller de jägare som har en närmare koppling till Sverige.

2016-09-29

– Regeringens intentioner är mycket positiva för de svenska jägarna. Nu är det väldigt viktigt att tillämpningen av beslutet görs på ett klokt sätt, säger Bo Sköld, generalsekreterare för Svenska Jägareförbundet.

Trycket från utländska jägare har i början av säsongen varit mycket hög, vilket har inneburit att svenska jägare blivit utestängda. Detta har också medfört en dyr och arbetskrävande administration för länsstyrelserna.

– De som bor i närområdet har fått en klart försämrad jakt. Systemet har helt enkelt varit dåligt. Genom regeringsbeslutet får vi nu likande regler på de statliga markerna som man sedan länge har haft i Norge, Finland och på statligt vatten i Danmark, säger Hans Geibrink

I regeringens pressmeddelande står det tydligt vad regeringen vill uppnå. Men samtidigt finns det en formulering som skapar en viss otydlighet. ”Rätt till småviltsjakt får även upplåtas till någon annan.

– Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht har fattat ett beslut där intentionerna är tydliga. Men det är viktigt att föreskrifterna som Jordbruksverket ska skriva ligger i linje med vad regeringen vill åstadkomma. Därtill måste länsstyrelserna harmonisera tillämpningen på ett bra sätt. Då kan det här bli riktigt bra, säger Bo Sköld.

Svenska Jägareförbundet har under många år arbetat för att få till en ändring av reglerna. Regeringsbeslutet ligger i linje med vad förbundet har önskat och arbetat för.

– Svenska Jägareförbundet kommer nu att finnas till hands med sin kunskap för att myndigheterna ska få till en bra och tydlig tillämpning av beslutet till nästa års jakt, säger Hans Geibrink

För mer information:

Hans Geibrink, jaktvårdskonsulent, Svenska Jägareförbundet, 070-330 06 76