​Var med när Årets Viltkock koras

Lördagen den 2 februari avgörs vem som blir Årets Viltkock. På Eriksberg i Blekinge kommer de två finalisterna Emil Lindfors från restaurang Bryggargatan i Skellefteå och Björn Olfenius från Färna Herrgård att tillaga sina vildsvinsrätter. Årets Viltkock arrangeras av Svenska Viltmatakademin, tillsammans med Eriksberg och Svenska Jägareförbundet. Juryns ordförande är Gert Klötzke.

2019-01-16

Lördagen den 2 februari avgörs vem som blir Årets Viltkock.

På Eriksberg i Blekinge kommer de två finalisterna Emil Lindfors från restaurang Bryggargatan i Skellefteå och Emil Hedblom från restaurang Buustamon i Åre att tillaga sina vildsvinsrätter.

Bakom priset Årets Viltkock står Viltmatakademin, som tillsammans med Eriksberg och Svenska Jägareförbundet vill höja intresset och kunskapen om viltkött. Juryns ordförande är Gert Klötzke.

Så här kommer det gå till:

På förmiddagen tillagar de två finalisterna sina vildsvinsrätter från sina vinnande recept. Dessa serveras för juryn klockan 12.30. Direkt därefter påbörjar de sina rätter som är komponerade med råvaror från en råvarukorg. Varje tävlande ska tillaga 20 portioner vardera som serveras i restaurangen klockan 19.30.

Juryn sammanträder. Prisutdelningen sker kl. 21.30.

Vill du vara med och smaka och se när Årets Viltkock utses, boka in dig på https://eriksberg.se/ . Antalet platser är begränsat.

För mer information, kontakta Rolf Salomonsson, Svenska Viltmatakademin, 070-4041751.