​Folkfest när älgjakten startar - Svenska Jägareförbundet

Pressmeddelande

På måndag startar älgjakten i mellersta och södra Sverige*. Samtidigt driver Svenska Jägareförbundet en kampanj för att rädda älgen. Foto: Madeleine Lewander

​Folkfest när älgjakten startar

På måndag startar älgjakten i mellersta och södra Sverige*. Samtidigt driver Svenska Jägareförbundet en kampanj för att rädda älgen. Idag finns det färre älgar än på över 20 år. Men skogsbolag och myndigheter vill minska älgstammen ännu mer.

2019-10-09

Älgarna behöver mer tall - älgens basföda. Men idag planteras för få tallar. Detta vill Svenska Jägareförbundet ändra på med kampanjen Rädda älgen!

– Älgen är en nationalsymbol som vi ska vara rädda om – och jaga på klokt och hållbart sätt, säger Daniel Ligné, riksjaktvårdskonsulent på Svenska Jägareförbundet.

– Älgar äter lövträd, bärris och tall, men i dagens effektiva skogsbruk planteras alldeles för få tallar. Istället står det gran på marker där det borde stå tall, säger Daniel Ligné. Vi behöver helt enkelt mer tall, då gynnas bärris och lövträd som älgen gillar att äta. Får vi det minskar betesskadorna och älgarna mår bättre.

I kampanjen Rädda älgen kan vem som helst delta, genom exempelvis att köpa kepsar eller att bli tallfadder. Pengarna går sedan till nya och fler tallar.

– Vi tycker skogarna är så stora att det ryms både älgar och skogsbruk. Men just nu har älgen det tufft. Det är många olika trender samverkar och gör älgen extra utsatt. Kampanjen genomförs för att fler än jägarna ska se problemen, öka dialogen mellan jägare och markägare, samt att skapa förutsättningar för en bra älgstam även i framtiden, tillägger Daniel Ligné.

Tidigt på måndag morgon samlas jaktlagen ute på landsbygden, med vältränade hundar, inskjutna bössor, varmt kaffe i termosen och smörgåsar i ryggsäcken. Älgjakten är så mycket mer än att fälla de älgar som finns tilldelade. Nu samlas hemvändarna, grannarna, olika generationer av kvinnor och män för att ge sig ut i skog och mark, umgås och uppleva spänningen med jakten.

– Älgjakten är en kulturtradition som blir allt viktigare när stad och landsbygd slits isär. Älgjakten är unik för Sverige och älgen är en resurs, en nationalsymbol och stommen i den svenska jakten. Dessutom ger den många goda, nyttiga och klimatsmarta måltider, så det är verkligen viktigt att vi räddar älgen, avslutar Daniel Ligné.

*Lokala avvikelser med jaktstarter kan förekomma

Kontaktpersoner:

Norrbotten, Björn Sundgren, 010-584 76 77