Pressmeddelande

Svenska Jägareförbundet tar initiativ till en bättre vildsvinsförvaltning med ny handlingsplan. Foto: Jesper Einarsson

Så ska vildsvinsfrågan lösas!

Det faktum att vi har en ökande vildsvinsstam, har fått Svenska Jägareförbundet att ta initiativ till en bättre vildsvinsförvaltning med ny handlingsplan. Planen bygger på åtgärder inom tre områden; samverkan, jakt och foder. Intresset för vildsvin är stort. Till exempel sänder Mitt i naturen ett inslag om vildsvin ikväll (torsdag 5 oktober) i SVT 1, kl 20.00

2017-10-05

-Vi har byggt handlingsplanen på aktuell forskning och erfarenheter från våra län där vildsvin har förvaltats under en längre tid, säger jaktvårdskonsulenterna Per Zakariasson, Louise Gårdefalk och Jesper Einarsson.

Handlingsplanen fokuserar framför allt på tre områden:

1. Bättre lokal samverkan mellan jägare, markägare, lantbrukare och arrendatorer, framför allt om insatser för att förebygga skador.
  2. Vildsvinstammen begränsas genom jakt med hög etik på såväl jägare, jakten och hundanvändningen. Jakten ska anpassas efter tillgången på vildsvin. Vill man t ex minska stammen måste fler vuxna hondjur fällas och det bör ske nu och t o m november, då risken är minst för att de har kultingar i boet.
  3. Åtling och utfodring av vilda djur är viktigt att sköta på rätt sätt. Svenska Jägareförbundet anser att stödjande utfodring inte ska förekomma under vegetationsperioden samt att vi avråder helt från att använda sockerbetor.

Ladda ner hela handlingsplan vildsvin!

Tips: Vill du veta mer om vildsvin? Se Mitt i naturen ikväll (5 okt) kl 20.00 i SVT 1.

För mer information, kontakta jaktvårdskonsulenterna

Per Zakariasson, 08 591 255 74

Louise Gårdefalk 044 129 345