Om ditt nyhetsbrev ser konstigt ut i din e-postklient, klicka här

Meddelande från Svenska Jägareförbundets Länsföreningar
i Västra Götaland
2024-10-10
Hur många vargar och lodjur finns det i Västra Götalands län ?

Många är intresserade av att veta hur många stora rovdjur som rör sig i våra skogar.
Nu kan alla som vill få svar på just den frågan bidra till ökad kunskap om stammarnas storlek. Den första 1 oktober startade nämligen inventeringssäsongen av de stora rovdjuren.

Alla rapporter, såväl synobservationer som spår, är av intresse. För att länsstyrelsens fältpersonal ska kunna kontrollera och kvalitetssäkra rapporter krävs i många fall snö.
Men även under barmarksperioden är det möjligt att inventera och kontrollera.

Då framför allt med viltkameror eller om man har tur och själv lyckas fotografera
till exempel en lodjurshona med ungar. Hur viltkameror får användas finns ett regelverk som styr vilket man som jägare måste efterleva.

Enklaste sättet att rapportera iakttagelser är genom appen, Skandobs touch,
som vem som helst kan ladda ner till sin telefon. Med appen kan man fotografera
spår, få koordinater, ange art samt antal djur. När rapporten skickats in får länsstyrelsen
informationen direkt och kan kontakta rapportören.

FAKTA:
Förra året hittades 12 familjegrupper av lodjur och det hittade två revirmarkerande par och fem familjegrupper med varg i länet. Några av dessa familjegrupper och revir delas även med andra kringliggande län.

För mer information kontakta:
Rovdjursansvarig i respektive Länsförenings styrelse:
Västra Götaland Väst: Stefan Alm, stefanalm@msn.com
Södra Älvsborg: Magnus Kelldén, konsumdfs@gmail.com
Skaraborg: Benny Lyckebäck och Jean Frick, jakt_fauna_rovdjur@jagareforbundetskaraborg.se

Länsansvarig jaktvårdskonsulent: Karl-Johan Brindbergs, karljohan.brindbergs@jagareforbundet.se, tel 010-584 70 36
Vill du inte ha fler meddelanden från oss?
Kontakta Medlemsservice per e-post eller ändra det själv på Mina Sidor.