Bly - information

Foto: Tatiana Epifanova / Mostphotos

Få svar på blyenkät kan ge fel signaler till EU

Är intresset hos de svenska jägarna litet för att behålla bly i kulor och hagel? Bara 495 personer har svarat på den enkät som FACE (europeiska jägarfederationen tagit fram).
– Så få svar kan sända felaktiga signaler till EU-kommissionen. Vi hoppas att många fler svarar på enkäten, säger Torbjörn Larsson, förbundsordförande.

2021-02-09

EU-kommissionen driver på för att få ett totalt förbud för bly i ammunition. Processen lär ta cirka två år innan frågan gått igenom alla EU:s instanser.

–  Svenska Jägareförbundet och alla Europas andra jägarförbund arbetar både enskilt och tätt ihop med FACE för att få tyngd och samordning, säger Torbjörn Larsson.

En viktig del i processen är att skaffa fram så mycket fakta som möjligt om hur jägarna använder ammunition i Europa – och vilka konsekvenser ett förbud skulle få.

– Den enkät som är framtagen är inte anpassad utifrån modern teknik och är lite omständig. Men via datorn går det ganska snabbt. Syftet med enkäten är att den ska se likadan ut i alla EU-länder. Då det finns möjligheter att göra jämförelser mellan länderna.

Enkätverktyget är inte snabbt och det kan ta någon minut mellan de olika vyerna, vilket kan få en del jägare att ge upp.

Fram tills idag har 495 svenskar svarat. Det är cirka 0,02 procent av jaktkortslösarna.

– Vi hoppas naturligtvis att många fler tar sig tid att fylla i enkäten. Risken är att den låga svarsfrekvensen sänder signaler till EU om att blyförbud inte är viktigt för jägarna, säger Torbjörn Larsson.

– Vi vill alltså ha hjälp av jägarna. Uppmana dina jaktkamrater att svara. Ju fler desto bättre. Då får vi underlag som är viktig för att kunna föra jägarnas talan, säger Torbjörn Larsson.

Länk till undersökningen!