Eftersök

Foto: Hans Berggren

Ny satsning på trafikeftersökare

Förbundet har nu inlett ytterligare en satsning för dem som gör en samhällsinsats genom eftersök på trafikskadat vilt.

Priset på kursen är 950 kr. För den enskilde blir kursen dock kostnadsfri, eftersom Svenska Jägareförbundet står kostnaden genom en särskild satsning på NVR-uppdragstagarna. Foto: Martin Källberg / Svensk Jakt

2022-02-23

Kompetenslyft

Förbundet har under början av 2022 lanserat ett stort utbildningsprojekt gentemot jägare anslutna till NVR (Nationella viltolycksrådet). Det är en grundlig kurs inom trafikeftersök och riktar sig till hela landet. Kursen är kostnadsfri för den enskilde, eftersom Svenska Jägareförbundet står kostnaderna genom en särskild satsning.

− Ja, detta är en historisk satsning. Under senare år har förbundet erbjudit både distanskurs i eftersök, eftersöksinriktat biografskytte samt sjukvårdsutbildning för människa och hund. Ändå är denna kurs en större satsning. Kursen omfattar 10 timmar med syftet att göra mesta möjliga nytta för dem som engagerar sig i landets trafikeftersök, säger Markus Olsson som arbetar med frågorna på nationell nivå.

Endast för NVR-uppdragstagare − som uppmanas

Inledningsvis är det inte öppet för alla NVR-uppdragstagare att anmäla sig till denna utbildning. I stället får den enskilde NVR-uppdragstagaren personligen en uppmaning − från NVR-ansvariga jägare i län och kretsar − när det är dags att anmäla sig. Detta för att få bästa möjliga effekt hos NVR-uppdragstagare och landets trafikeftersök.

Inledningsvis prioriteras kursplats till kategorierna Samordningsansvariga och nyligen anslutna till NVR.

− Det blir en lyckad läreffekt när vi får in kursgrupper från olika håll i landet, med olika erfarenheter och vi har ett gediget kursmaterial att utgå ifrån. Våra kursdeltagare uppskattar kursen väldigt mycket! Det ser vi om inte annat i kursutvärderingarna, säger Jonas Markström som är en av kursens instruktörer.

Snabbfakta om Eftersöksutbildning – trafik

• Deltagaren får kunskaper om förberedelser och genomförande av eftersök på uppdrag av polis.
  • Kursen omfattar 8 timmar genom videomöte och två timmar i form av hemuppgifter.
  • Kursen riktar sig till hela landet men genomförs i den egna hemmiljön.
  • Inledningsvis ska endast personer som uppmanas anmäla sig till kursen.
  • Mer om kursen: jagareforbundet.se/trafik