Viktiga förberedelser av jakten - Svenska Jägareförbundet

Jakt- och viltvårdsuppdraget

Foto: Göran Ekström

Viktiga förberedelser av jakten

Nu är förberedelserna i full gång inför stundande jakter. Till de viktigare förberedelserna hör att säkra tillgången till eftersöksekipage.

Jakttabellen ger kortfattad information om vad som gäller vid eftersök (sidan 22). Foto: Markus Olsson

2016-08-12

Så här års duggar jaktpremiärerna tätt. Därav växer förväntningar och jaktglädje. Planering och förberedelse av jakten är ofta en givande del av hela upplevelsen.

Till de nödvändiga förberedelserna hör dock tillgång till fullgoda eftersöksekipage.

Söka upp fällt vilt

Ekipage för att leta upp fällt vilt är en självklar del av jakten; för även perfekt träffat vilt kan vara svårt att hitta utan hjälp av samtränad hund och förare.

Höga krav vid eftersök

Skulle olyckan vara framme så att ett eftersök behöver genomföras, är kraven höga. Både vad gäller säkerhet och förmåga att klara ut eftersöket. Då kommer förberedelserna till stor nytta. Planen för hantering av situationen kan snabbt sättas in, och kontaktuppgifterna till alternativa eftersöksekipage ger trygghet.

Jägaren som skjutit är ytterst ansvarig för att ett eftersök reds ut. Jaktlagens § 28 säger: ”Om vilt har skadats vid jakt, skall jägaren snarast vidta de åtgärder som behövs för att djuret skall kunna uppspåras och avlivas.

Upplevelse och ansvar går alltså hand i hand under jakten.