Nytt avstamp för Eftersöksassistans - Svenska Jägareförbundet

Eftersök

Eftersöksassistans erbjuder hjälp med eftersök, när jägare av någon anledning önskar detta.

Nytt avstamp för Eftersöksassistans

Helgen 16-17 mars samlades eftersöksekipagen i Eftersöksassistans för att diskutera framtidsplaner och få ny kunskap.

EA-ekipagen fick bland annat möjlighet att förhandstesta det eftersöksskytte för biograf som förbundet lanserar under 2019. Foto: Markus Olsson

2019-05-02

Eftersöksekipage hemmahörande i inte mindre än nio länsföreningar deltog på den workshop för Eftersöksassistans (EA), som genomfördes den 16-17 mars på Öster Malma.

Workshopen inleddes med att förhandstesta Förbundets Eftersöksskytte på biograf. Därefter pratade gruppen sig samman om allt från framtida satsningar, till hur ekipagen ska uppträda för att få jägarnas förtroende att bistå när olyckan varit framme. Allt för att gynna etiken och eftersöken.

Diskutera och lyssna av vad EA ska vara och fungera

Även om workshopens syfte var att djuploda i vad EA ska vara och fungera, fanns utrymme för en hel del annat. Bland annat historiken om hur EA kom till, för ett antal år sedan i Västra Götaland, och hur vi jobbat vidare med ledning av den motion som Förbundets årsstämma antog 2015. Men också hur vi siktar framåt för att utvecklas som ekipage och göra EA välkänt bland jägarna.

EA möjliggör jakt

Workshopen konstaterade också att EA är en värdefull tjänst för medlemmar. Genom att skapa jakttillfällen. Eftersom det inte går att bedriva jakt utan att ha tillgång till förmåga att genomföra kontrollspårning och eftersök. På den punkten är Jaktlagstiftningen mycket tydlig. Och även vår jaktetik.

Fick med oss ny kunskap

Innan workshopen var klar hade vi också vunnit ny, värdefull kunskap om stress och lidande hos skadat vilt. Förmedlat av Veterinären och forskaren Bengt Röken, som redovisade både forskningsresultat och erfarenheter från ett långt yrkesliv inom området.