Jerry och Gizza vann RM eftersök i mitt - Svenska Jägareförbundet

Eftersök

Från vänster: Tvåan Peter Hedberg (Dalarna) med Bolt, vinnare Jerry Forslund med Gizza & trean i 2019 års RM Eftersök Tony Sparf med Caisa. Foto: Anders Fredriksson

Jerry och Gizza vann RM eftersök i mitt

Det var mycket jämnt i toppen men vid dagens slut var det Jerry Forslund, Södermanland, som tillsammans med hunden Gizza (bayersk viltspårhund) lyckades bäst totalt sett i de olika momenten och därmed blev årets eftersöksmästare i region mitt, grattis!

Deltagare stående från väster: Jan Holmgvist (Västmanland), Marie Klintberg (Gotland), Peter Hedberg (Dalarna), Tony Sparf (Uppsala), Tord Olsson (Värmland). Sittande från vänster: Gunilla Erlandsson (Örebro), Jerry Forslund (Södermanland), Åsa Jansson (Stockholm). Foto: Anders Fredriksson

2019-08-13

Region mitt mästerskap, RM, i eftersök 2019 avgjordes på Bogesund jaktgård och dess marker samt på Widforss skjutbiograf. Åtta län av regionens nio stod på startlinjen med sin respektive länsmästare.

Jägareförbundet Stockholm stod i år för arrangemanget. Mats Trygg hundansvarig i länsföreningen har varit spindeln i nätet vad gäller såväl planering som genomförande. Med sin stora entusiasm och givetvis en del hjälp, bland annat från Pehr Söderman med spårläggning och Filip på Mauritz Widforss skjutbiograf blev det en bra tävling. Många tack och en stor avslutningsapplåd vittnar om att deltagarna var nöjda med arrangemanget.

Upplägget var, trots sin relativa enkelhet, funktionellt och tillräckligt utslagsgivande för att utan skiljemoment kunna utse en vinnare.

En fingerad trafik olycka var huvudutmaningen i årets RM. Varje ekipage hade likadana förutsättningar och fick samma knapphändiga (läs realistiska…) information om ”olyckan” innan de släpptes ut på spåret. Väl där var det såväl hundens arbete som hundförarens uppmärksamhet i övrigt som resulterade i poäng. Teoriprovet bestod av 10 frågor och det sista avgörande momentet avgjordes i Widforss Arlanda skjutbiograf.

Det var mycket jämnt i toppen men vid dagens slut var det Jerry Forslund, Södermanland, som tillsammans med hunden Gizza (bayersk viltspårhund) lyckats bäst totalt sett i de olika momenten och därmed blev årets eftersöksmästare i region mitt.

Andra platsen knep Peter Hedberg, Dalarna, med hunden Bolt (engelsk springer spaniel) och trea blev Tony Sparf, Uppsala, med hunden Caisa (bayersk viltspårhund).

Anders Fredriksson