Har du frågor om jakt? Här får du svar på några. Foto: Madeleine Lewander

10 snabba frågor om jakt

Undrar du något om jakt? Nedan har vi samlat vanliga frågor och svar.

Varför jagar vi?

Förr var jakten ett sätt att överleva. Idag är jakten ett sätt att komma nära naturen och ta tillvara på det överskott som naturen ger, och att följa näringskedjan från gräs till gryta. Det är även ett ekologiskt alternativ till kött från tamdjur.

Vad krävs för att få jaga?

För att bli beviljad licens för jaktvapen krävs en godkänd jägarexamen. En komplett jägarexamen består av ett teoretiskt prov och tre praktiska delprov (hagelgevärsprov, grundprov kulgevär, samt högviltprov för kulgevär). Du måste också betala en årlig, statlig viltvårdsavgift i form av ett jaktkort.
För den som inte har en godkänd jägarexamen går det även bra att jaga under uppsiktsjakt.
Läs mer här

Var får man jaga?

Den som äger mark har också jakträtt på marken och har rätt att överlåta eller upplåta jakträtten till andra. Jakt förekommer i större eller mindre omfattning på i stort sett all mark där jakt kan bedrivas.

Vad får man jaga?

Regeringen beslutar om vilka arter som får jagas och när. Det finns olika jakttider för olika arter och de varierar mellan olika delar av landet.
Läs mer här

Hur många jagar?

I Sverige finns nästan 300 000 registrerade jägare som löser jaktkort (2021), varav cirka 150 000 är medlemmar i Svenska Jägareförbundet.

När får man jaga?

Jaktsäsongen i Sverige omfattar i huvudsak hösten och vintern, augusti-februari. Jakttidens start och längd för en viltart kan dock variera avsevärt inom olika delar av Sverige. Det är regeringen som fastställer jakttiderna.
De flesta vilt får jagas dygnet runt men det finns undantag, till exempel när det gäller älg.
I vår jakttidtabell kan du se vad som gäller under varje art.

Med vad får man jaga?

Vilket vapen som får användas bestäms av vad det är för vilt du tänker jaga. Vid jakt på vissa viltslag, bland annat älg, kronvilt och björn får endast kulvapen användas. Vid rådjursjakt är hagelvapen tillåtet, men dessa jagas lika ofta med kulvapen. Vapen som generellt är förbjudna för jakt är helautomatiska vapen, pilbåge och enhandsvapen.
För att få licens för någon form av vapen måste du först och främst vara minst 18 år gammal och ha en godkänd och komplett jägarexamen. Utöver det får du inte ha begått allvarligare brott, samt att du måste redovisa för en godkänd vapenförvaring. Med godkänd vapenförvaring menas ett säkerhetsklassat vapenskåp där ammunition och vapen förvaras när det inte används. Normalt kan man få licens för upp till fyra vapen.
Läs mer vapen här, och läs mer om hur du ansöker om vapenlicens här.

Vilka olika typer av jakt finns det?

I Sverige finns det några olika typer av jakt, exempelvis löshundsjakt i olika former, smygjakt, vakjakt, grytjakt och drevjakt. Det finns även olika former av fågeljakt, exempelvis fågeljakt med stående fågelhundar eller med trädskällare.

DSC_5208.jpg
Jämthund under älgjakt. Foto: Madeleine Lewander

Vilken grundläggande utrustning behövs för att jaga?

Det mest nödvändiga man behöver för att jaga är:

•     Vapen och ammunition
  •     Ordentliga skor, kängor eller gummistövlar
  •     Vattentäta kläder som andas
  •     Någon form av hörselskydd
  •     Kikare
  •     Försäkring
  •     Jaktkort

Beroende på vilken typ av jakt som ska utföras krävs olika utrustning. Ska man smyga på rådjur  vill man synas så lite som möjligt och har därför kläder med kamouflage. När man ska jaga ripa i de snötäckta fjällen tar man i stället på sig vita kläder för att smälta in i miljön. När det är dags för älgjakten jagar i regel många personer på en gång, och då används signalkläder för att synas så väl som möjligt och därmed minska risken för vådaskott.
Jaktkläder och tillbehör kan man köpa hos välstorterade friluftsbutiker eller jaktaffärer.

Vad innebär ett eftersök?

Ett eftersök tar vid när vi människor skadat ett vilt djur. Antingen uppstår detta genom ett dåligt lossat skott under jakt, eller för att ett motorfordon kolliderat med viltet. Ett eftersöksekipage består oftast av en skytt och en hund, och dessa ska vara tränade i att spåra upp skadat vilt. Läs mer här

2023-01-05 2023-03-28 Madeleine Lewander