Foto: Mari Lindström

Borderterriern uppstod i trakterna där England och Skottland möts (The Border District). Rasen har funnits som enhetlig typ mycket länge. Dess uppgift var att hålla jordbruksmarken fri från räv, men också grävling, utter, kaniner och råttor nämns som jaktbyten. Det har nämnts stamtavlor som går ända tillbaka till 1700-talet.

Egenskaper

Borderterriern skulle orka följa jaktlaget under en hel dag, och ändå ha krafter kvar att gå ner i gryt om räven tog sin tillflykt dit. Därför behövdes en högbent, snabb och uthållig hund som var tillräckligt smidig för att ta sig igenom trånga passager. Den skulle också vara intelligent och självständig, samt kunna samsas med andra jakthundar i flocken.

Rasen är egensinnig, självständig, godmodig och ettrig. Den kan genom träning bli snäll mot barn och katter som lever inom familjen. Utanför familjekretsen ser den ofta katter och andra smådjur som jaktbyte. En borderterrier samsas och leker gärna med andra hundar. Med tydliga regler och positiv respons kan den bli en utmärkt familjehund. Storleken gör den också behändig, och man får "mycket hund i liten förpackning". Borderterriern är en populär agilityhund, där den är snabb och följsam. Den är lättlärd och vill gärna vara sin förare till lags och passar därför också bra att träna lydnad med.

Användningsområde

Rasen är främst en grythund, men är också populär som stötande/kortdrivande hund. Rasen lämpar sig bra för viltspår, lydnad och agility.

Rasen är i alla avseenden en mycket välbalanserad hund med behändig storlek. Hanhundar väger ca 6–7 kg och tikar ca 5–6,5.

2012-10-21 2018-09-26 Johanna Thörnqvist