Foto: Madeleine Lewander

Strävhårig vorsteh

Användningsområde

Strävhårig vorsteh är en allsidigt användbar jakthund med goda ståndegenskaper. Den skall kunna arbeta som stående fågelhund, apportera både på land och i vatten samt fungera som eftersökshund för skadat och nedfällt vilt.

Foto: Maria Appelberg.

Rasen karakteriseras av stor arbetslust, vattenpassion och medfödd apporteringsvilja. Rovviltskärpa och dådkraft är också önskvärda egenskaper för rasen.

Strävhårig vorsteh är en typisk jakthund som kräver både fysisk och psykisk stimulans för att må bra. Den är en utpräglad arbetshund som behöver utföra många arbetsuppgifter hela året om. Den trivs inte enbart som sällskapshund.

Hälsa

Strävhårig vorsteh omfattas av ett hälsoprogram fastställt av SKK avseende höftledsdysplasi (HD) vilket innebär att höftledsröntgen krävs av båda föräldradjuren inför parning, samt att hundar belastade av HD inte skall användas i avel.

Egenskaper - mentalitet

Strävhårig vorsteh är en energisk jakthund vars mentalitet skall vara uppmärksam, nervfast, behärskad och harmonisk. Den är inte en utpräglad enmanshund utan trivs med människor i allmänhet. Den är lättlärd med stor jaktlust, vilket medför att den kräver god dressyr och ledarskap. I Tyskland används strävhårig vorsteh i många olika arbetsuppgifter vilket kan medföra att vissa individer kan besitta en vaktinstinkt.

Storlek och utseende

Strävhårig vorsteh skall ha en sträv päls som fullständigt täcker huden. Skägget skall vara kraftigt och strävt men ej vara för långt.

Tillåtna färger är helbrun med eller utan bröstfläck, brunskimmel med eller utan fläckar, svartskimmel och ljusskimmel.

Uttrycket skall vara uppmärksamt och energiskt med markerade ögonbryn och mellanbruna eller mörka ögon.

Rörelserna skall vara kraftfulla, flytande och harmoniska.

Kroppslängd och mankhöjd skall vara helst lika, men kroppslängden får överstiga mankhöjden med 3 cm. Storleken för tik är 57- 64 cm, för hanhund 61-68 cm.

Pälsvård

Strävhårig vorsteh skall ha en tät, sträv, hård och åtliggande päls som egentligen inte behöver trimning. Den faller av två gånger per år och då kan håren avlägsnas med en hård borste eller gummikarda som tar även underullen. Eftersom pälsanlaget inte är homozygot hos denna unga ras, kan det finnas individer med längre och mjukare pälskvalité, vars päls behöver trimning.

Pälsen skall då aldrig klippas utan strippas med fingrar. Endast skägget och håret kring skapet får klippas vid behov. Under vintertid kan pälsen mellan trampdynorna också behöva klippning.

Historik

Strävhårig vorsteh avlades fram i Tyskland under slutet av 1800-talet efter idéer av friherre Sigismund von Zeidlitz und Neukirch, även kallad ”Hegewald”. Målet var en karaktärsfast och effektiv strävhårig jakthund för flera arbetsuppgifter både före och efter skott. Konsekvent valdes avelsmaterialet ur olika strävhåriga jakthundsraser såsom Griffon Korthals, Deutsch Stichelhaar och Pudelpointer. Genom inkorsning av korthårig vorsteh framavlades en robust fågelhund som utmärker sig genom ändamålsenlig, vattenavstötande päls och allsidig användbarhet.

2012-10-21 2018-09-26