Jakt

Foto: Hans Ring.

Älgskötselområde i Gävleborg avregistrerat

Länsstyrelsen i Gävleborg har beslutat att avregistrera Arbrå Östra VVO älgskötselområde och i stället registrera området som ett licensområde.

2015-06-10

Av motiveringen framgår att Länsstyrelsen anser att man inte levt upp till de krav som ställs på ett älgskötselområde i Naturvårdsverkets föreskrifter och allmänna råd (NFS 2011:7). Brister som anges i beslutet är bland annat uteblivna samråd, efterhandskonstruktioner av protokoll och stora avvikelser mellan planerad och genomförd avskjutning. Bristerna har kommit till Länsstyrelsens kännedom via skrivelser från jägare och markägare i området.

- Länsstyrelserna har en viktigt roll i den nya älgförvaltningen kommenterar Jägareförbundets riksjaktvårdskonsulent Daniel Ligné. Genom att aktivt stötta och hjälpa älgskötselområden och älgförvaltningsområden bidrar man till en väl fungerande förvaltning. Det är också Länsstyrelsen som har möjlighet att besluta om sanktioner där det finns uppenbara brister, vilket man gjort i det här fallet. Beslutet är därför bra för älgförvaltningen och visar att Länsstyrelsen i Gävleborg axlar sin del av ansvaret.

Länsstyrelsens beslut hittar du här.