Jakt

JAQT-konferens på Öster Malma. Foto: Therese Gustafsson

Stort engagemang på efterlängtad JAQT-konferens

Helgen den 17–18 juni hölls nationell JAQT-konferens på Öster Malma. Både nya och rutinerade JAQT-ansvariga från 15 län deltog och det var positiva och engagerade kvinnor som äntligen fick träffas och nätverka.
– Tillsammans har vi nu satt ett nytt gemensamt mål för hur kvinnorna ska öka i förbundet de kommande två åren, säger Josefina Höglin, nationell samordnare för JAQT-nätverket.

2022-06-20

Det var över tre år sedan senaste JAQT-konferensen gick av stapeln och därför var helgens möte extra efterlängtat. En av huvudpunkterna var att gemensamt sätta upp ett nytt mål för hur de kvinnliga medlemmarna ska öka de kommande två åren.

Mötet inleddes med att nye generalsekreterare Dag Lidén presenterade sig och vice generalsekreterare Åke Granström berättade om aktuella frågor förbundet jobbar med just nu. Sedan tog Mattias Olsson, ansvarig för intressebevakning, över och gav en inblick i hur förbundet driver jaktliga frågor mot politiker och myndigheter. Deltagarna fick även en genomgång av webbutik, profilmaterial och grafisk profil av Helena Schnackenburg från marknadsavdelningen.

JAQT-konferensen är en viktig plattform att träffas på, inte minst för erfarenhetsutbytet länen emellan. De flesta län har idag JAQT-verksamhet i någon form, men för de som saknar kan kollegorna i andra län vara ett viktigt till stöd för att komma igång.
Statistik och medlemsutveckling fanns också med på agendan och det är glädjande och motiverande att siffrorna för antalet kvinnliga medlemmar i förbundet bara pekar uppåt.

Önskemål om att få tips och kunskaper kring sociala medier hade aviserats och därför inleddes dag två med att Ulrika Karlsson Arne, sociala medier-kommunikatör, hade en övergripande genomgång i detta alltid aktuella ämne. Därpå följde regionala möten där varje region för sig diskuterade regionala JAQT-frågor.

Mötet avslutades med att enas kring ett gemensamt mål, att kvinnliga medlemmarna ska öka med 8% de kommande två åren och förslag på insatser för att nå dit.
– Det är otroligt inspirerande och roligt att samla de här engagerade positiva kvinnorna från hela landet och höra dem berätta om allt de gör. Det är en fin gemenskap i nätverket och man vill hjälpa varandra på alla sätt. Det är bra att insatser för att locka kvinnor till jakten prioriteras i län och kretsar och det har de senaste åren visat sig tydligt i statistiken, säger Josefina Höglin.