Finsk spets. Foto: Kristina Bergman

Jakt med trädskällare

Jakt med skällande fågelhund eller trädskällare är en uråldrig jaktform som används i nordeuropeiska barrskogsområden. Det är en typ av smygjakt som man utför ensam med hjälp av sin hund.

Hunden ska med hjälp av sitt luktsinne hitta fågel som redan sitter i träd, befinner sig på marken,  eller följa efter fågel som lyfter så länge den kan se eller höra den för att sedan markera ut i vilket träd fågeln befinner sig.

Hunden ska efter att ha lokaliserat fågeln med lugna, jämna täta skall visa sin jägare vart fågeln finns och även ta dess uppmärksamhet, ett så kallat ståndskall. På så sätt kan jägaren smyga sig inom skotthåll, man kan även åla eller krypa om så krävs för att inte skrämma fågeln. Oftast ligger man ner när man avlossar skottet mot fågeln, gärna med ett stöd på vapnet.

Du jagar bäst på morgonen och kvällen, gärna en timme efter soluppgånng och tills det blir mörkt på kvällen. Men under vintern går det att jaga hela dagen då dagarna är kortare.

Denna typ av jakt gäller främst på orre och tjäder, ibland även järpen.

Det är endast två raser man använder till den här typen av jakt, de är finsk spets eller norrbottenspets, ibland kan också laikor användas. Ett samlingsnamn är ibland småspetsar istället för skällande fågelhundar.

2017-07-06 2018-12-12