Skytte

De duktiga på pallen fr.v. tvåan Emil Håkansson, segraren David Sandelin och trean Lennart Eriksson. Foto: Lars Björk

Svenskt rekord på JägarSM

Vid årets JägarSM i Västerås slogs nytt svenskt rekord med ett fantastiskt skytte.

2017-08-15

De bästa hagelskyttarna under JägarSM fr.v. tvåan Emil Håkansson, segraren David Sandelin och trean Lennart Eriksson. Detta efter en spännande särskjutning mellan Emil och Lennart för att dela på sig för andra och tredjeplats. Foto: Lars Björk

Det var mycket höga resultat vid JägarSM som gick i Västerås den gångna helgen. Efter första dagens skytte var det delad ledning mellan David Sandelin och Emil Håkansson där de båda sköt hela 388p. På hagelsidan sköt de båda alla 25 träff på trap och 24 av 25 på sportingen. De skilde sig endast med en poäng på älgen, Emil 93 och David 92p, och en poäng på råbock, Emil 100 och David 99p. Den totala poängen som de sköt var det högsta dagsresultat som skjutits på jägarSM.

De tre bästa kulskyttarna fr.v. David Sandelin, segraren Niklas Bergström som mottager guldmedaljen från Svenska Jägareförbundets ordförande Torbjörn Larsson som besökte tävlingen och längst till vänster på pallen trean Emil Håkansson. Foto: Lars Björk

Det var 17 skyttar som sköt 700p eller högre vilket visar den höga nivå skyttarna håller. En del i detta har att göra med den stora satsning som de Europeiska jaktskyttarna gör. Alla de fem första skyttarna var med och sköt EM i Ungern tidigare i sommar. Emil vann också EM med nytt EM rekord där.

Den andra dagens skytte inledde David på förmiddagen med att skjuta 24 på sportingen, 93 på älgen, 25 på trap och 99 på bocken vilket blev 388p igen för dagen med slutresultat 776 på två omgångar. Emil började vid lunch med sportingen med 24 träff alltså lika med David. När sedan Emil fortsatte med råbocken sköt han 99 alltså även där lika med David. När sedan Emil sköt trap fick han två bom och när en duva är värd 4p så var det klart att David segrade. Emil sköt på sista grenen älg 89p. Davids 776p är 22 p över det gamla rekordet som Emil hade. Vi har dock ändrat reglerna då det från och med i år får det användas två skott på varje duva på trap. Där har dock kastlängden ökats från 45m till 50m. Det går därför inte att rakt av jämföra mot tidigare rekord men det är klart att detta är blir ett svårslaget rekord.

I lagtävlingen är det tre föranmälda skyttar som representerar länet där de tre medaljörerna blev fr.v. två Stockholm med Magnus Rönning, Pierre Håkansson, Emil Håkansson, guld till Jämtland med David Sandelin, Niklas Bladh och Lennart Eriksson. Trea blev Skaraborg med Kent Larsson, Bernard Raimondo och Krister Gustavsson. Foto: Lars Björk

I lagtävlingen vann Jämtland överlägset då David Sandelin med sina 776 och trean totalt Lennart Eriksson med 745p och Niklas Bladh 689p, ingick i laget blev det totalt 2210p vilket var 41p före Stockholm där Emil Håkansson, Pierre Håkansson och Magnus Rönning ingick. Trea i lagtävlingen blev Skaraborg där Kent Larsson, Bernard Raimondo och Krister Gustavsson ingick.

Tävlingen avgjordes i Västerås som hade många funktionärer på sina fina banor vilket kan var en anledning till de fina resultaten.

Se resultaten här!

Lars Björk