Skytte

Foto: Madeleine Lewander

Rekordjämnt på NM

Vid årets NM i kombinerat skytte var det rekordjämnt i lagtävlingen mellan ettan och tvåan Finland och Sverige.

2019-08-09

Duktiga juniorer på pallen fr.v. tvåa Markus Pollak, segrare Ville Koskinen och trean Ville Määttänen.

Årets Nordiska Mästerskap i kombinerat mästerskap avgjordes i år på Svegeråsens jsk mellan Grästorp och Vara. Till årets tävling var det 140 skyttar uttagna som kom till ett mycket bra arrangemang.
Bland juniorerna var Markus Pollak som sköt bra och fick en silverpeng med sig hem i totalen endast 5 poäng  bakom Finländaren Ville Kusinen. Markus vann även älg och sportinggrenarna.

De duktiga damerna på pallen med tvåan Cornelia Dagobert t.v. och trean Tonje Fuglås Kvendbö. Segraren Likna Laine var tvungen att åka före prisutdelningen för att hinna med en färja så att hon hann vara med på en sportingtävling i Finland på söndagen.

I damklassen var det vår unga Cornelia Dagobert som visade att hon är en duktig skytt och kom tvåa med fina 334 p, vilket var 15 p bakom segraren Liina Laine från Finland. Cornelia vann sportingen med 24 träff vilket var mycket bra på den utmanande banan som Svegeråsens lagt. Det bör nämnas att det var endast en skytt på hela tävlingen som sköt fullt, 25 träff på sportingen.

De tre lagen på pallen i landskampen.

Årets landskamp med de 8 bästa skyttarna oavsett klass från varje land var rekordjämn. När hela tävlingen räknades samman var det endast en poängs fördel för Finland mot Sverige. Det kan nämnas att en träff på en lerduva är 4 poäng så Finland vann med kvarts lerduva. Totalt skjuter de 8 skyttarna i laget 400 lerduvor. 20 poäng bakom Sverige kom Norge.

I veteranklassen blev pallen fr.v. tvåan Äso Alatalo och segraren Mats Larsson, saknas på bilden gör trean CG Gustavsson.

I veteranklassen fick vi en svensk segrare nämligen Mats Larsson på fina 351. Här kom CG Gustavsson på bronsplats. Mats vann älgen på fina 91 p och han också tvåa på bocken.

Allmänklassen blev det följande medaljörer fr.v. tvåa Jarkko Salomaa, segrare Emil Håkansson och trea Knut Magne Björnstad.

I öppenklassen får man väl säga ” som vanligt vann Emil Håkansson”. Detta med tävlingens högsta resultat 383 p. Emil har som någon sa tagit det kombinerade skyttet till en annan nivå. De höga poäng han gång efter gång presterar har vi aldrig haft inom Jägareförbundets kombinerade skytte. Detta är att Emil har talang men att han också har under många år tränat mycket och på ett systematiskt sätt. Detta också under en stor del av året. Detta sammantaget ger resultat.

Nästa års NM går i Finland 6 mil norr om Helsingfors den 31 juli – 1 augusti.
Vi får tacka Svegeråsens jsk för ett mycket bra arrangemang och rättvisa tävlingar.

Lars Björk