Skytte

Foto: Madeleine Lewander

Ny säkerhetsskrift för skjutbanor

Nu håller skytteförbunden på att färdigställa sin säkerhetsföreskrift för skjutbanorna, SäkB 2020.

2020-06-29

Den kommer att ersätta den som nu gäller SäkB 2015 och som tills år gällt när polisen besiktat skjutbanor. Skytteförbunden har tagit fram denna som en civil variant på militärens SäkI. Ur denna skrift har förbunden tagit det som gäller för finkalibrigt skytte och anpassat den till civila skjutbanor. I nya SäkB 2020 har alla auktoriserade skytteförbunden varit med och tagit fram denna och beräknas vara klar i september iår

Vi vet nu att polisen har påbörjat framtagande av en egna säkerhetsföreskrifter för skjutbanor men vi vet inget om innehållet i denna. De planerar att ha den klar till 2021-22 men till dess har polisen beslutat att SäkB 2015 ska användas vid besiktningar.

Om det är osäkerhet vid nyanläggning av skjutbanor kontakta oss på Jägareförbundet.

Lars Björk