Jaktmässor

Svenska Jägareförbundet kommer taggade till Swedish Game Fair som arrangeras på Skokloster 26-28e maj 2022. Foto: Swedish Game Fair/Henrik Falk.

Snart dags för Swedish Game Fair och vargdebatt 2022

Svenska Jägareförbundet kommer taggade till Swedish Game Fair som i år arrangeras på Skokloster 26-28e maj.
– Efter åren med pandemi och inställda mässor ser vi verkligen fram emot att åter träffa medlemmar och besökare till mässan, säger Alpo Syväjärvi, regionchef Region mitt.

2022-03-14

För våra medlemmar är frågan om vargförvaltningen i Sverige oerhört viktig och något som förbundet jobbar hårt med. Ett arbete som nu intensifieras inför valet i september. Under parollen ”Tålamodet är slut” arrangerar förbundet under torsdagen en utfrågning av partiernas jaktpolitiska talespersoner.
Förbundets riksjaktsvårdskonsulent, Daniel Ligné, kommer leda utfrågningen. Partiernas talespersoner ska ges möjlighet att ge svar på jägarnas frågor och ge dem möjlighet att berätta vad de utlovar att göra i frågan om svensk vargförvaltning, om dom vinner valet i september.

I vår monter kan du också möta förbundets rovdjursexpert Gunnar Glöersen som kan ge besökarna svar inom rovdjursfrågor. Utöver detta så finns också Unga jägare och JAQT på plats samt att du kan lämna in din trofé för bedömning.
Missa inte möjligheten att prova att skjuta med vår nya VR-skyttesimulator där man har chans att vinna just en VR-simulator från GAIM. Vill du också vara med och tävla om en splitt ny BRX 1 från Beretta så ska du besöka vår monter.
En nyhet under årets mässa är att förbundet kan presentera och lyfta fram arbetet med fältvilt vilket vi gör tillsammans med förbundets samarbetspartner, Malmgårds viltfrö.

Tillsammans med Studiefrämjandet lyfts också de olika utbildningar som erbjuds och vad som kan erbjudas för fortsatt utbildning som jägare.
– Denna mässa, liksom andra liknande mässor, är också viktiga för att vi ska lyfta fram viktiga jaktliga frågor som förbundet jobbar med. Det tydliggör vår styrka och stärker på ett tydligt sätt vår gemenskap och våra gemensamma ambitioner. Vi ser oerhört mycket fram mot denna mässa och hoppas på riktigt många besökare, säger Alpo Syväjärvi.