Jaktmässor

Calle Franklin i orange tröja t.v hälsar besökarna välkomna till Jägareförbundets monter på Utemässan 2023. Foto: Anja Kjellsson

Ta sikte på Utemässan i Lycksele 26–28 maj

Svenska Jägareförbundet satsar stort på Utemässan i Lycksele 26–28 maj. Monterområdet kommer att vara späckat med roliga aktiviteter och varje dag utlovas specifika jaktliga teman. På lördagen stundar dessutom en paneldebatt om älgstammen och älgjakten.

2023-03-09

I montern kommer Jägareförbundet erbjuda flera roliga tävlingar där en del är skytte med vår superhäftiga VR-jaktsimulator, där man har chans att vinna just en VR-simulator från GAIM. Eller varför inte visa dina kunskaper om jakt och tävla och även där tävla om förstklassigt pris.

Debatt på Utemässan lördag 27 maj – ”Har vi en jaktbar älgstam 2025”

En het fråga som kommer att debatteras på Utemässan är vår kära älgjakt. Med en minskande älgstam så är oron från jägarled stor om vad som kommer att hända med älgjakten. I lokalen Maskinepoken utlovas på lördagen en debatt tillsammans med Jägareförbundet, Skogsbruket, forskare från SLU och några till aktörer för att reda ut frågan.

Jaktliga teman i montern

I montern finns Jägareförbundets duktiga förtroendevalda och kunniga personal som besökarna kan resonera jaktfrågor med eller helt enkelt bara avnjuta en kopp kaffe med jaktsnack bland likasinnade.

Utöver detta kommer Jägareförbundet även ha fasta jaktliga teman i montern där förbundets experter redogör för läget och besökaren kan komma och få svar på sina frågor.

För barn och unga är Jägareförbundets monter en given mötesplats och där vi bland annat erbjuder alla barn att bygga sin egen fågelholk som de gratis får ta med sig hem.

Blir du medlem på plats på bjuder vi dessutom på entrén.