Jaktmässor

Calle Franklin i orange tröja t.v hälsar besökarna välkomna till Jägareförbundets monter på Utemässan 2023. Foto: Anja Kjellsson

Utemässan i Lycksele – på fredag öppnas portarna

Svenska Jägareförbundet finns på Utemässan i Lycksele 26–28 maj. Monterområdet kommer att vara fyllt av roliga aktiviteter och varje dag lovar Jägareförbundet frågestunder med jaktliga teman. På lördagen stundar dessutom en paneldebatt om älgstammen och älgjakten.

2023-05-21

I lokalen Maskinepoken utlovas på lördagen en debatt om älgjakten tillsammans med Jägareförbundet, forskare från SLU och några till aktörer för att få reda ut hur vi ska göra för att ha en jaktbar älgstam i framtiden.

Utöver detta kommer Jägareförbundet även ha fasta frågestunder i montern där förbundets experter finns tillgänglig för just dina frågor och redogör för läget.

På plats från SFJ i montern

Fredag 26/5, kl. 14.00 Hur blir det med Fjälljakten? Anders Iacobaeus, Niklas Lundberg, Magnus Bidner
Lördag 27/5, kl.14.30 Har vi en jaktbar älgstam 2025? Björn Sundgren, Calle Franklin, Dag Lidén (Generalsekreterare)
Söndag 28/5, kl. 11.00 Kvinnor i jakten -
varför ökar kvinnor som jagar just nu?
Anja Kjellson, Åsa Holmgren
Söndag 28/5, kl. 14.00 Fällor och fällfångst Niklas Johansson

För barn och unga är Jägareförbundets monter en given mötesplats och där vi bland annat erbjuder alla barn att bygga sin egen fågelholk som de gratis får ta med sig hem.

Blir du medlem på plats på bjuder vi dessutom på entrén.