Medlem

Ur senaste avsnittet av Jakt är jakt. Efter en lyckad dag i skogen med varsin fälld hjort sker en olycka i slaktboden.

Vård i det vilda när olyckan är framme

Jompen och Oscar är ute på pyrsch efter dovhjort. Efter en lyckad dag i skogen med varsin fälld hjort sker en olycka i slaktboden. Då är det tur att Mats från Vård i det vilda är på plats!

2018-02-12

Det är innehållet i senaste avsnittet av Jakt Är Jakt, Sveriges största jaktkanal med över 40.000 följare på YouTube, Facebook och Instagram.

Vård i det vilda är ett treårigt projekt initierat av Svenska Jägareförbundet tillsammans med Svenska Kennelklubben och finansierat av Svenskt Friluftsliv.

Medlemmarna i Svenska Jägareförbundet och Svenska Kennelklubben hör till den aktiva delen av befolkning. Ju fler som gått denna kurs, desto större chans att någon med livräddande kunskaper finns ute i naturen, på platser som annars är mer eller mindre otillgängliga för sjukvården i samhället.

Projektets syfte är inte att ersätta sjukvården, utan att förbättra förutsättningarna för sjukvården när den väl kan ta över, för både människa och hund. I och med detta minskar man även lidandet då man, med små medel men med rätt kunskap, gör rätt saker vid rätt tid och prioritering.

Som en stor bonus till detta är ju givetvis det faktum att med denna kunskap blir medlemmarna även en stor tillgång i samhället. Med ökad kunskap inom livräddande åtgärder och Hjärt- och Lungräddning (HLR) har vi fler som kan vidta åtgärder vid behov och kan vara sjukvården behjälplig om så skulle behövas.

Vill du gå kursen Vård i det Vilda? Är du medlem i Svenska Jägareförbundet kan du boka din kurs här.