Nu finns det Vårdguide för din hund! - Svenska Jägareförbundet

Medlem

Brun, ledsen hund och ägare som pratar med veterinär i sin mobil.

Nu finns det Vårdguide för din hund!

Nu kan du enkelt boka in ett digitalt möte med en veterinär så att du kan få en första bedömning när något hänt. Perfekt för jakthundsägaren att direkt ute i skogen få veta om man måste åka till veterinären eller kan plåstra om själv.

2020-09-29

Via appen Agria Vårdguide bokar hundägare digitala möten med veterinär för en första bedömning av ett sjukdomssymtom eller en skada. Att snabb få tillgång till veterinärvårdsrådgivning ute i naturen under jakt eller träning kan vara avgörande vid en skada. En större skada kan tillfälligt lindras innan man åker till djursjukhuset, medan en mindre kan hanteras på plats av hundägaren.

- Vår passion är fler friska, hållbara jakthundar! Med den nya appen Agria Vårdguide vill vi att fler jakthundägare ska upptäcka hur tryggt och enkelt det är med digital veterinärvårdsrådgivning vid skador ute i naturen eller i hemmet, säger Agnes Fabricius, VD i Agria Djurförsäkring.

Samtalet kostar inget för kunder hos Agria och kan användas så många gånger man behöver. Andra djurägare har självklart också tillgång till tjänsten för 320 kr per samtal dagtid och 500 kr per samtal kvällar och helger.

Som medlem i Jägareförbundet har du 10 procent rabatt på dina djurförsäkringar hos Agria. Nu ingår också Vårdguiden.

Ladda ner din egen Agria Vårdguide här.

Fakta om appen Agria Vårdguide

Vilken typ av skador kan Agria Vårdguide ge råd om? Vid möte med vilda djur i skogen som exempelvis vildsvin drabbas årligen många jakthundar av sårskador. Med hjälp av Agria Vårdguide får hundägaren en snabb bedömning av vårdbehovet direkt på plats ute i naturen. Andra vanliga diagnoser som hundägaren kan vårda i hemmet efter veterinärvårdrådgivning är problem med mage och tarm, hud, öron samt ögon.

Lindrigare skador kan hundägare efter rådgivning ofta hantera själv, men vid allvarligare skada hänvisas hundägaren till en fysisk veterinärklinik för ytterligare vård. Vid akuta fall ska alltid klinik eller ambulerande veterinär kontaktas omgående.

Veterinärerna på Agria Vårdguide har hög tillgänglighet och hundägaren får kostnadsfri veterinärvårdsrådgivning alla dagar i veckan. En annan fördel med digital veterinärvårdsrådgivning är att hunden slipper åka in till en klinik och därmed undvika stress i samband med att den kommer till en ny miljö.

Appen Agria Vårdguide finns tillgänglig för alla djurägare med sällskapsdjur eller häst. Djurägaren bokar mötet i appen och väljer sedan videosamtal eller telefonsamtal. Tjänsten är bemannad med mellan klockan 7.00-24.00.

Samtalet är kostnadsfritt och utan begränsning i antalet för kunder i Agria. Andra djurägare är välkomna att använda tjänsten mot betalning - 320 kr per samtal dagtid, 500 kr per samtal kvällar och helger.