Dalarna

Joel Hellgren från Vansbro har fångat små varelser i bäcken intill och får hjälp av instruktören Simon Hemgren från Mora att identifiera det som fångats i håven. Foto Christer gruhs

Unga på jaktläger lär för framtiden

Lägerdeltagarna lyssnar uppmärksamt på informationen om vad som gäller efter en olycka med vilt. Jägareförbundets styrelseledamot Per Torsell, Långshyttan (t.h) är en av informatörerna. Foto Christer Gruhs

2016-08-11

ÄLVDALEN. För andra sommaren i följd har Jägareförbundet i Dalarna i samarbete med Älvdalens utbildningscentrum arrangerat ett jaktläger för barn och ungdom. Ett 60-tal unga i åldern 10-15 år har under fyra dagar fått information om bland annat jakt, fiske, viltvård och fauna och samtidigt träffat nya kamrater från olika håll i landet.

Mikael Back, ungdomsansvarig i Jägareförbundet Dalarna, konstaterar att lägret också i år blev en stor framgång.  Lägret möjliggörs tack vare att ledare och funktionärer, oftast medlemmar i jägareförbundet, ställer upp ideellt .

Lägret är inte bara en viktig aktivitet för jägareförbundet i Dalarna.  Det har också betydelse för Älvdalens utvecklingscentrum som dels får en extra beläggning under sommarlovet, dels möjligheten att rekrytera ungdomar, intresserade att börja studera vid skolan.

Christer Gruhs