bakgrund

Dalarna

Dalajägarna:Inventering kan ge besked om vargstammens tillväxt

2017-01-25

Jägareförbundets ledning i Dalarna vädjar nu om medlemmarnas hjälp med en storskalig inventering av vargspillning. Genom DNA-prov, inte bara inom kända revir utan framför allt mellan reviren samt i områden utan kända revir med familjegrupper eller revirmarkerande par, hoppas jägareförbundet också fånga upp kategorien så kallade vandringsvargar.

- Insatsen är extraordinär och är föranledd av utvärdering av omräkningsfaktor för varg. Då måste i princip alla vargar kartläggas, även de som inte finns i etablerade revir, säger Hans Johansson, jaktvårdskonsulent vid jägareförbundet i Dalarna.

Insamlingsperioden sträcker sig fram till 31 mars, men jägareförbundet i länet nöjer sig inte med det. Styrelsen har dessutom beslutat att uppvakta länsstyrelsen och Naturvårdsverket med krav på en omstart av inventeringen i oktober, när fler jägare rör sig i markerna än vad som sker under vintern.
-  Inventeringsarbetet blir mer trovärdigt och kvalitetssäkrat genom en längre period som omfattar både höst och vinter, anser Hans Johansson.

Samtidigt vädjar han till jaktkvårdskretsarna att snabbt komma igång med insamlingsarbetet. Desto fler som deltar och registrerar fynden, desto bättre och mer exakta blir resultaten som leder till ökad kunskap om antalet vargar i Dalarna.

Fakta/Inventering
När du hittar en vargspillning – kontakta jaktvårdskretsens rovdjursansvarige
Han eller hon har provtagningsutrustning
Länsstyrelsens naturbevakare kan också kontaktas.

Christer Gruhs