Dalarna

Länsstyrelsen i Dalarna är nöjd med årets vargjakt

Länsstyrelsen Dalarna - nöjd med vargjakten

Länsstyrelsen i Dalarna är nöjd med årets vargjakt i Orsen-reviret.

2017-03-15

Det framgår av ett pressmeddelande som länsstyrelsen skickat ut. Pressinformationen har följande lydelse:

Under årets licensjakt på varg i Dalarna fälldes 6 vargar. Det har nu konstaterats att samtliga vargar tillhörde det avsedda Orsenreviret. Länsstyrelsens uppfattning är att de jägare och jaktledare som deltog under jakten visat prov på god planering och stor samarbetsvilja.

Licensjakten på varg 2017 i Dalarnas län avslutades den 15 februari. Enligt beslutet fick 6 vargar som bedömts tillhöra de så kallade Orsenreviret fällas. Mellan den 2 januari och den 15 februari fälldes två revirmarkerande vargar, en tik och en hane samt 4 avkommor till dessa. Samtliga vargar som fälldes har med DNA bekräftats tillhöra Orsenreviret.

Enligt SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt) var alla vargarna friska strax innan de blev skjutna. Skyttet fanns inget att anmärka på utan det har skett på ett jägarmässigt sätt.

De jägare och jaktledare som Länsstyrelsen har varit i kontakt med under jakten har uppvisat en väl planerad och utförd jakt samt en god vilja att informera och samarbeta med Länsstyrelsen.

- Jägarna har löpande informerat oss på Länsstyrelsen om de spår som hittats. I de fall det funnits osäkerhet kring vargens revirtillhörighet så har de avstått från jakten. Det har också resulterat i att endast de vargar som omfattas av beslutet har fällts, säger Björn Forsberg, naturvårdsdirektör på Länsstyrelsen.

Den anmälan om jaktbrott som upprättades till följd av att hundar använts i strid mot §9 jaktförordningen (1987:905), är nedlagd av åklagaren. Åklagaren anser inte att det går att bevisa att den misstänkte har haft sådant uppsåt eller har visat sådan oaktsamhet som krävs för att förfarandet skall vara brottsligt.

Christer Gruhs