Dalarna

Ulf Berg (foto Ulf Danielsson)

Vaktombyte i Jägareförbundet Dalarna

Ulf Berg från By valdes på lördagen till ny ordförande i Jägareförbundet Dalarna.

2017-04-09

Det skedde i samband med årsstämman i Ludvika. Han efterträder Thomas Björklund från Bjursås som lett verksamheten i Dalarna under flera år.

Ulf Berg är en känd dalkarl som med polisyrket som bakgrund sadlat om till den politiska banan. Han har tills nyligen haft säte i Sveriges riksdag som representant för moderaterna, men är numera moderat oppositionsråd i landstinget. Han har mångårig erfarenhet som jägare.

Torbjörn Larsson
Torbjörn Larsson (foto Ulf Danielsson)

Stämman gästades av förbundsstyrelsens förste vice ordförande, Torbjörn Larsson, som bland annat tog upp de olika turerna kring EU:s vapendirektiv. Han berörde också vikten av att landets jägare antar framtidens utmaningar, bland annat om att medverka till kunskapsspridning på bred front om jakt och natur.

Lars-Erik Kalles
Lars-Erik Kalles (foto Ulf Danielsson)

Tre medlemmar belönades med Jägareförbundets Dalarna förtjänsttecken, nämligen Lars-Erik Kalles, Rättvik som fick motta förtjänsttecknet i guld för mångåriga insatser, bland annat som ordförande i Dalarna.

Tina Englund och Inge Brosson
Tina Englund och Inge Brorsson (foto Ulf Danielsson)

Inge Brorsson, Furudal förärades förtjänsttecken i silver för sina insatser i Rättvikskretsen och Tina Englund, Rättvik uppvaktades också med förtjänsttecken i silver för utåtriktat arbete, bland annat med informationsinsatser kring eftersök/hundar.