Dalarna

Anette Ullmark Hellström med hunden Tricko (Foto Ulf Danielsson)

Imponerade aktiviteter inom hundverksamheten

Årets träff med lydnads och eftersöks instruktörer i Dalarna och Gävleborg

Foto Ulf Danielsson

2017-06-08

JÄRVSÖ.

Ett tiotal lydnads- och eftersöksinstruktörer från Gävleborg och Dalarna har varit samlade till ett erfarenhetsutbyte i Järvsö. Vid träffen redovisades bland annat hur många timmar som satsas på hundverksamheten. Enbart i Dalarna har vi använt drygt 5 200 timmar, under 2016, i olika kurser med över 290 personer inblandade! I sanning en imponerande omfattning på Jägareförbundets hundkurser.

Foto Ulf Danielsson

Claes Lindström från centrala hundgruppen deltog vid träffen för att bland annat informera om aktuella frågor på central nivå inom Svenska Jägareförbundet.

Clas Lindström med hunden Tricko (Foto Ulf Danielsson)

Träffens huvudämne var en genomgång av hundens mentala egenskaper med tonvikt på frågeställningen hur vi får fram vilka egenskaper våra fyrfota vänner använder vid jakt och i samband med eftersök? Kunskaper som nu kommer till nytta bland oss instruktörer vid kommande kurser.

I höst planerar vi att genomföra en helgkurs med flera instruktörer på plats för att därmed skapa utrymme också för fler deltagare, med möjligheter att lära och träna olika färdigheter inom jakthundens värld.

Som alltid går tiden fort när ämnet är intressant och instruktörerna engagerade. Träffen var både lärorik och trevlig! Stort tack till Anette och Peter för all hjälp med arrangemangen!

Ulf Danielsson