bakgrund

Dalarna

Anette Eklund, Jägareförbundet Dalarna och Anders Sundberg, Älvdalens utbildningscentrum gläds över intresset för jaktlägret. (Foto Christer Gruhs)

Morgondagens jägare på läger

Årets jaktläger i Älvdalen är avslutat. De 60 deltagarna i åldern 10-15 år har fått uppleva fyra intensiva dagar med ett varierat program.

Anna Schröder instruerar lägrets deltagare om säkerhetsfrågor i samband med jakt. (Foto Christer Gruhs)

2017-06-20

Lägrets popularitet bevisas inte minst av att flera av deltagarna deltog för andra och i något fall för tredje gången!

Lägrets huvudansvariga, Anette Eklund, Jägareförbundet Dalarna (Bjursås) och Anders Sundberg, Älvdalens utbildningscentrum, är lyriska över sina elever och de många frivilliga ledarna och funktionärerna.

- Det är så kul att få uppleva entusiasmen bland de unga och med vilket engagemang funktionärer och instruktörer tar sig an sina uppgifter, säger Anette.

Det är tredje året som Älvdalen står som värd för lägret. Resurserna vid Älvdalens utbildningscentrum är nästan outtömliga så här års när den ordinarie verksamheten vid skolan tagit sommarlov. Dels finns gott om utrymme för förläggning, bra lokaler för undervisning, föreläsning och utspisning.  Den största tillgången är den kringliggande naturen som ger gott om plats för utomhusaktiviteter med koppling till natur, djur och jakt.

Programmet under dagarna i Älvdalen har varit späckat. Mycket ska hinnas med, som exempelvis träning på skjutbanan, jaktstig, spårning, flugfiske och flugbindning, träning i skyttesimulatorn, vattenliv, viltvård, säker jakt, eftersök av skadat vilt, orientering och att lära sig göra upp eld och ta ansvar för en brasa i skogen.

- För oss på skolan är lägret en välkommen gäst som vi hoppas ska fortsätta i många år. Lägrets betydelse bevisas också av att vi aldrig har några problem med att få personal att gå i tjänst under lägerdagarna, säger Anders Sundberg, lärare vid skolan.

Text/foto

Christer Gruhs