Dalarna

Jägare och markägare är överens om målen!

Skogsstyrelsen i Dalarna genom distriktscheferna har i en debattartikel (28 juni) ondgjort sig över höga betesskador på tall förorsakade av älg. Man undrar, efter att ha läst distriktschefernas debattartikel, om de verkligen tagit till sig av årets skadeinventeringsresultat? Så gott som inom alla älgförvaltningsområden har de färska vinterbetesskadorna minskat och minskningen är mycket tydlig!

2017-07-03

Jägareförbundet: Jägare och markägare är överens om målen

Det finns flera olika verktyg som används i arbetet med att kartlägga älgstam och betesskador på ungskog, bland annat inventerar jägarna årligen älgstammen för att se hur storlek och sammansättning förändras. Markägarna finansierar skadeinventeringar på ungskog. Skogsstyrelsen kvalitetssäkrar inventeringen.

Den nya älgförvaltningen är i hög grad regionaliserad. I Dalarna har vi nu 16 älgförvaltningsområden där det i varje område finns en grupp av markägare och jägare som arbetar med älgförvaltningen inom området. Gruppen tar också fram planer för att uppnå balans mellan älg och skog.

Det är dessa lokala aktörer som lägger fast målsättningen för att uppnå balans utifrån älgförvaltningsområdets målsättning. Oftast är man överens inom gruppen.  Undantagsfall med oenighet bottnar oftare i personrelationer än om faktiskt oenighet i förvaltningsfrågor. Det är också värt notera att markägarna har utslagsröst om gruppen inte uppnår enighet.

Vår uppfattning är att de älgförvaltningsplaner som är upprättade lokalt väl följer riksdagens beslut vad gäller ny älgförvaltning. Fyllnadsgraden i älgavskjutningen är god, betesskadorna i ungskogarna minskar och markägarna och jägarna är överens om de lokalt formulerade målen.

Ulf Berg
Ordförande Jägareförbundet Dalarna