bakgrund

Dalarna

Landshövding Ylva Thörn och jägareförbundets ordförande i Dalarna, Ulf Berg, är överens om arbetsordningen när det gäller rovdjurspolitiken. I bakgrunden länsstyrelsens Sven Arnvind och Jerk Sjögren, jaktvårdskonsulent. (Foto Christer Gruhs)

Landshövding Ylva Thörn och jägareförbundets ordförande i Dalarna, Ulf Berg, är överens om arbetsordningen när det gäller rovdjurspolitiken. I bakgrunden länsstyrelsens Sven Arnvind och Jerk Sjögren, jaktvårdskonsulent.(Foto Christer Gruhs)

Jägarna gör grovjobbet

Måndag 21 augusti inleds inventeringen av björnspillning

2017-08-17

DALARNA.

Måndag 21 augusti inleds inventeringen av björnspillning i Dalarna. Länsstyrelsen har det formella ansvaret för uppdraget och det är länets jägare som står för den praktiska delen – att söka och ta hand om upphittade efterlämningar.

Ulf Berg, ordförande i Jägareförbundet Dalarna, ser samarbetet mellan länsstyrelsen och jägarna kring spillningsiventeringen som ytterligare ett bevis för en ökad samsyn i rovdjursfrågor.

- Länsstyrelsen behöver bra underlag inför beslut om avskjutningsramar och jägarna utgör en unik resurs för att myndigheten ska få ett bra material för en saklig bedömning, säger Ulf Berg.

Jägarförbundets kretsar i länet har alla fått sig tillsända insamlingskits som jägarna kan ta med ut i skogen under höstens jaktintensiva period. I materialet finns instruktioner hur spillningen ska samlas upp och hanteras.

Spillningsinventeringen har ett rullande schema som normalt innebär att björnspillningen inventeras vart femte år i Dalarna. Det finns mellan 400-500 björnar i länet. Jägarförbundets uppfattning är att stammen bör reduceras genom en årlig jakt.

- Situationen får inte utvecklas som i Norrbotten där björnstammen tillåtits växa på ett sätt som tvingat myndigheten att tillgripa skyddsjakt.

Christer Gruhs