bakgrund

Dalarna

Ulf Berg är ordförande i Jägareförbundet i Dalarna och Helena Tysk är ledamot i samma styrelse.

Riksdagens vargbeslut måste få genomslag

2017-08-22

Det är nu hög tid att riksdagens beslut blir verklighet gällande förvaltning av varg. Efter att forskarna sagt sitt beslöt Sveriges riksdag i december 2013 att en gynnsam bevarande status för vargpopulationen var 170 – 270 vargar. Då hade både hängslen och livrem använts för att vara på den säkra sidan för vargens fortlevnad.

Svenska Jägareförbundets syn i vargfrågan är att det skall finnas max 150 vargar och högst ett till två föryngringar per län. Antalet är nära den nedre gräns som riksdagen fastslog, men att Naturvårdsverket skulle ta den högre, 270, är väl ingen jägare förvånad över. Men snart borde även Naturvårdsverket inse de problem som drabbar människor och djur i vargreviren. Dags slå fast att 170 djur räcker eftersom vargen bara finns på en viss del av Sveriges yta. Riksdagen har slagit fast att vargen inte ska finnas i den alpina regionen och inte på Gotland.

Den 27 maj 2014 fastställde Viltförvaltningsdelegationen (VFD) att Dalarna max skulle ha 4 – 5 föryngringar. Beslutet tillkom efter omröstning där Mats Larsson, Dalarnas Jägareförbund, yrkade på det antalet och gick emot länsstyrelsens eget förslag på 7 – 9 föryngringar. Det som sedan hände var att dåvarande landshövding Maria Norrfalk struntade i delegationens beslut och i en förhandling ”sålde ut Dalarna” och gick med på sju föryngringar. Det är också den nivå som nu gäller.

Dalarnas Jägareförbund kommer att aktivt arbeta mot det mål som vi har fastställt. Det ska också nämnas att vargfrågan klarades av på cirka 30 minuter vid riksstämman, vilket visar på att det finns en bred enighet i frågan. När vi når målet har vi en eller max två föryngringar i Dalarna.

Vi anser oss ha stöd i riksdagens beslut och där framgår att vargstammen ska minskas där den är som tätast. Det råder ingen tvekan om att Dalarna är det län som har det hårdaste trycket från de fem stora rovdjuren. Det finns gott om björn, varg, lo, järv och det förekommer även kungsörn. Det är dessa vilt som benämns de fem stora rovdjuren och berörs av riksdagens beslut.

Nyligen drabbades återigen en fårägare av stora förluster efter vargangrepp, denna gång en djurhållare i Avesta kommun och efter det har flera angrepp skett i länet. Vi står fast vid att max 150 vargar är det antal som ska finnas i Sverige. Inom kort kommer en översyn av gällande miniminivåer för varg att påbörjas och som ett första steg mot max 150 vargar i landet kommer vi att arbeta för en väsentligt lägre nivå än den nu gällande på sju föryngringar. Stödet finns i riksdagens beslut- förvaltningen ska ske där vargstammen är som tätast.

Vi har varit mycket kritiska mot länsstyrelsens handläggning av dessa frågor och det visar även dåvarande landshövdings nonchalans mot viltdelegationens beslut. När det gäller beslutsprocessen avseende miniminivåer så arbetar länens viltförvaltningsdelegationer fram förslag och sen är det naturvårdsverket som fastställer nivåerna. Landshövdingarnas samrådsgrupp har ingen rätt att fatta beslut i dessa frågor. Ska beslut i VFD ändras så är Naturvårdsverket beslutsinstans.

Vi är de första att konstatera att det idag är betydligt bättre dialog mellan vårt förbund och länsstyrelsen. För oss är det viktigt att länsstyrelsen följer de intentioner som finns i lagar och förordningar. I de fall dessa är olyckligt formulerade är det vår uppgift att påverka riksdag och regering om ändrade regler, inte vara kritiska mot länsstyrelsens tjänstemän.

I september tas beslut om 2018 års förvaltning av varg. Då hoppas vi, och kommer att verka för, att resan mot färre vargrevir i Dalarna har påbörjats för att leva upp till intentionen i riksdagens beslut att vargen i första hand skall skjutas där stammen är som tätast.

Ulf Berg

Helena Tysk