bakgrund

Dalarna

Kan viltvårdsområden, jaktvårdsföreningar, jaktlag och jaktskytteklubbar vara medlem i Jägareförbundet?

Jägareförbundet har i dagsläget c:a 2 000 lokala organisationer som medlemmar. De flesta i Norr och Mitt. ”Lokorgarna” placeras med sitt medlemskap i den krets där de har sin jaktmark eller bedriver sin verksamhet.

2017-09-26

Vad är en lokal organisation? Begreppet ”lokorg” inrymmer alla typer av jaktliga sammanslutningar som t.ex. viltvårdsområden, jaktvårdsföreningar, jaktlag och jaktskytteklubbar.

Vad ingår i medlemskapet?

En medlemsorganisation har rösträtt på jaktvårdskretsens möten, en röst per lokalorganisation.

En företagsförsäkring som täcker olycksfall som inträffar under av ”lokorg” anordnad utbildning eller ungdomsverksamhet, samt ansvarsförsäkring vad gäller eventuella skadeståndskrav som kan resas mot organisationen eller någon funktionär.

Möjlighet att annonsera möten och aktiviteter i Svensk Jakt och på hemsidan samt att delta i samannonsering av årsmöten i lokalpressen vid förutbestämda datum.

Vad gör Jägareförbundet för lokalorganisationerna?

Förutom att Jägareförbundet tecknar en försäkring för organisationen så görs mycket arbete för att stötta och hjälpa organisationerna. Det gäller information om jakt och viltvård via brev, telefon eller föredrag, råd och hjälp med stadge- och styrelsefrågor, juridisk rådgivning, information om ny lagstiftning, föreläsningar och materialframställning (jakträttsbevis, normalstadgar, skjutprotokoll m.m.). Ungdomsverksamheten som bedrivs syftar till att öka intresset för jakt och därmed trygga återväxten i jägarkåren. Dessutom läggs mycket arbete ner vad gäller politisk påverkan i frågor som i hög grad berör organisationerna.

Vad kan lokalorganisationerna göra för jakten och jägarna?

En samordnad jakt är en förutsättning för välskötta viltstammar och bra jägare. Bra verksamhet på skjutbanorna är en förutsättning för att jakten ska kunna bedrivas på ett seriöst sätt och lära upp nya jägare inför jägarexamensproven. Det är också i välorganiserade jaktlag som de bästa möjligheterna finns att skapa jakttillfällen för ungdomar och marklösa jägare. Allt detta hjälper Jägareförbundet till med i arbetet med att försvara och stärka jägarnas ställning. En lokalorganisation som är medlem i Jägareförbundet bidrar till att vi blir starkare i vårt arbete att driva viktiga frågor för jakten och jägarna!

Följande är ett exempel på information ut till lokalorganisationerna i syfte att få dem att ge oss rätt adressat.

Viktig information för våra lokala organisationer

Är du postmottagare för en lokal organisation, eller har du avslutat ditt uppdrag? Kommer det fortfarande post till dig som är adresserad till föreningen fast du slutat? Snälla meddela oss i sådana fall att du slutat och vem som posten ska skickas till i stället.

Varje år byter många av våra föreningar postmottagare utan att vi får veta detta. Informationsutskick och medlemsaviseringar fortsätter att gå till en inaktuell adress där den hamnar i ”runda arkivet”. Detta leder till att föreningen går miste om viktig information och när medlemsåret går mot sitt slut, kommer inte något inbetalningskort till att förnya medlemskapet. Särskilt viktigt är det med korrekta uppgifter för jägarexamensbanorna så att de får möjlighet att erlägga sin medlems-(försäkrings) avgift. Jägarexamenseleverna och banans provledare/funktionärer är genom klubbens medlemskap försäkrade vid varje provtillfälle.