Dalarna

Foto Kenneth Johansson

Summering björnspillningsinventeringen 2017

Idag, den 31:a oktober, är det den sista dagen av den pågående björnspillningsinventeringen inom Dalarnas län. I skrivande stund har det stansats in 922 st prover för länet, och ytterligare prover väntas tillkomma.

Foto Kenneth Johansson

2017-10-31

Sedan den senaste inventeringen 2012, då det stansades in 1053 st prover och som sedermera  resulterade i en skattning på 412 björnindivider i länet, har Viltförvaltningsdelegationen haft som mål att sänka Dalarnas björnstam till förvaltningsmålet om 250-290 individer.

I och med det och att vi jägare på nytt samlar in nästan 1000 st prover får ses som en väldigt bra insats. Lägg därtill täckningsgraden för inskickade prov: allt ifrån Smedjebackens södraste spets till Långfjällets naturreservat i norr, från Kampknulen i väst till Pengersjön i öst. Återigen visar jägarna deras betydande roll inom den moderna förvaltningen. För med fakta och bra underlag, kan vi tillsammans argumentera för riktiga och vettiga förvaltningsbeslut i framtiden.

Jerk Sjöberg
Jaktvårdskonsulent