Dalarna

Instruktörsträff med fokus på framtiden

Foto:Heléne Sterner

2017-11-22

Svenska Jägareförbundet Dalarna tillsammans med Studiefrämjandet, bjöd in till ett möte, med ett 20-tal av de jägare som håller en eller flera Jägarskolor. Syftet var ett informationsutbyte om vad förbundet kan göra för kursdeltagarna på vägen fram till sin jägarexamen..

Ordföranden för Jägareförbundet Dalarna, Ulf Berg, hälsade kursledarna välkomna till kontoret i Falun. Han beskrev också hur viktiga jägarskolorna är för både förbundet och för   alla kursdeltagare som får en gedigen utbildning för att bli en bra jägare.

Ämnena var många under kvällen - allt från jaktetik till rollen som kursledare. Det krävs en gedigen erfarenhet och stort kunnande för att genomföra en jägarskola.

Många funderingar dryftades och en stor önskelista skapades. Gemensamt för jägarskolorna är det brinnande intresset att få dela vårt jaktintresse, det ökade etikarbetet med frihet under ansvar, säkerheten i jakten och inte minst vikten av att vi får bibehålla våra fantastiska jaktmöjligheter

Några nyheter fick vi också reda på, som kursdeltagarna kommer få stor nytta av på vägen fram till sin examen.

Vi måste alla hjälpas åt att stå enade kring vårt intresse. Genom att fortsätta vara en stark organisation med allt fler medlemmar får vi ökad kraft i vår påverkan av politiker och myndigheter. Det är viktigt att vi agerar som stolta medlemmar i Jägareförbundet och agera på ett sätt som intresserar fler att bli medlemmar.

Det är viktigt att vi agerar på ett sätt så att nya jägare också får jaktmöjligheter. Kretsarna har en viktig uppgift, bland annat genom att bidra med fadderverksamhet. Fortsatt utbildning efter examen är viktigt och bör omfatta både teori och praktik, exempelvis utbildning inom ett viltslag som kompletteras med jakt och tillvaratagande.

Vi har aldrig haft så goda möjligheter som nu.  Tillsammans gör vi framtiden!

Välkommen med oss som blivande jägare!

Helena Tysk / Ulf Danielsson