bakgrund

Dalarna

Debatten på kretsordföranderådet visade med stor tydlighet att det fortfarande finns olika uppfattningar om vargpopulationens tillväxt i Dalarna. Ändå noterade kretsordförandena att Jonas Bergman, Länsstyrelsen Dalarna (t.v.) och Ulf Berg, jägarnas dalaordförande, hyser respekt var varandras åsikter.

Jakt på varg i Dalarna vållar fortsatt debatt

2017-11-29

LEKSAND. Jägareförbundets kretsordföranderåd i Leksand på tisdagskvällen kom också i år att domineras av vargfrågan. Ämnet föll sig naturligt eftersom Jonas Bergman, funktionssamordnare vid länsstyrelsens viltsektion, hade inbjudits till mötet.

Bergmans gedigna genomgång, dels av beslutsprocessen, dels om rovdjursförekomsten och dess konsekvenser för situationen i Dalarna väckte livlig debatt bland de 40-talet mötesdeltagarna. Såväl Ulf Berg, ordförande i jägareförbundet Dalarna som hans företrädare, Thomas Björklund, deltog i debatten med kritik över att beslut i Sveriges Riksdag inte får genomslag i praktiska handling när rovdjursfrågan (varg) handläggs av Naturvårdsverket.

Jonas Bergman försvarade den praktiska handläggningen i beslutsordningen; delegationen till Naturvårdsverket och till länsstyrelsen när det gäller verkställighet och omfattningen av jakten på varg.

Den fortsatta debatten under kvällen kunde inte tolkas på annat sätt är att det fortfarande råder en betydande diskrepans mellan jägarnas och länsstyrelsens uppfattning om antalet vargar i Dalarna och därmed också om hur många individer som vargjakten i Dalarna brde omfatta.

Vargjakten i Dalarna i början av 2018 omfattar 6 djur i Flatenreviret i sydvästra Dalarna.

- Obegripligt hur myndigheten kommit fram till en så låg siffra mot bakgrund av de kunskaper som finns är det gäller vargpopulationens storlek, menade Ulf Berg i debattens slutord.

Christer Gruhs