Dalarna

Spillningskit: Provrör, Silicagel (torkmedel), streckkodsetikett och blankett

Spillningsinventering varg

Så här gör du utan spillingskit

Foto: Madeleine Lewander

2017-11-08

Har du inget spillningskit än? Gör så här!

1. Ta med några rena plastpåsar i ryggsäcken eller benfickan
  2. Lägg en liten bit av spillning i påsen.
  3. Ta en GPS-position där spillningen hittades eller leta fram en sådan via till exempel Eniro när du kommer hem
  4. Frys in spillningen när du kommer hem om du inte inom ett dygn kan få tag i ett provrör med torkmedel.
  5. Beställ sedan ett kit. Det kan du göra här:
    - Rovdjursansvarig i din krets
    - Ditt lokala Jägareförbundskontor i Falun
    - Länsstyrelsens Fältpersonal i Dalarna
  6. Följ sedan anvisningarna som följer med kitet. Du kan också läsa mer här!

OBS! Var noggrann för att undvika kontaminering (ihopblandning) och använd rengjorda verktyg!

1.  Skär, klipp eller bryt av en bit av spillningen som är ungefär 1 cm3 stor. Det är viktigt att provet inte är för stort i förhållande till mängden torkmedel, eftersom DNA bryts ner snabbt om provet är fuktigt.
  2. Det är bra om det inte följer med en massa snö, detta för att minska mängden vatten i provröret så att provet torkar så effektivt som möjligt.
  3. För att undvika att provet förorenas med DNA från ett tidigare prov, är det mycket viktig att redskapen som används för att dela provet, torkas och bränns av med tändare eller tändstickor, alternativt att engångsartiklar används.
  4. Lägg provet i röret och vänd det upp och ned några gånger så att provet täcks med torkmedel (Silicagel). Provet ska hållas mörkt till dess att det skickas till DNA-laboratorium. Provet ska inte frysas!
  5. Sätt etiketten på röret så att streckkoden ligger längs med provröret, saknar du etiketter skriv eget id nummer tillsvidare. Kontakta sedan någon som kan ge dig etikett. (länk till kontaktsidan)
  6. Ta koordinater med hjälp av GPS, via  SKANDOBS hemsida eller SKANDOBS touch (rapporterings-app för mobilen)