Dalarna

Viltförvaltningsdelegationen- Vilket vackert namn men vad gör de?

2017-12-04

Med viltförvaltningsdelegationen samverkar länsstyrelsen i frågor om viltförvaltningen inom länet. Ärenden som tidigare avgjordes av Naturvårdsverket har nu flyttat ner på en regional nivå.

Tanken med en viltförvaltningsdelegation är att beslut ska fattas närmare de människor som är berörda och skapa en lokal förankring och acceptans.
Viltförvaltningsdelegationen beslutar om övergripande riktlinjer för viltförvaltningen inom länet samt skötsel av älgstammen och i förekommande fall för skötsel av hjort- och vildsvinsstammarna.

Mer info finns att läsa här http://www.lansstyrelsen.se/Dalarna/Sv/djur-och-natur/jakt-och-vilt/viltforvaltningsdelegationen/Pages/default.aspx

I november månad samlades Jägarintressets delegater från hela Sverige i Svenska Jägareförbundets lokaler på Öster Malma för den årliga utbildningen och informationen i allt vad som händer inom jakten idag till vårt favoritdjur älgen med forskning och förvaltning men även den svårare förvaltningen som innefattar våra rovdjur. Allt för att ha en så kompetent samling delegater som möjligt som ska företräda alla jägare i landet på länsnivå. Det är ingen enkel uppgift och den kräver att man hela tiden agerar i jägarintresset och inte sina privata åsikter.

Vad gör du för att vi ska få bibehålla den jakt vi har i Sverige idag? Den enskilda jägaren kan påverka mycket. Från att samla vargspillningsprover (pågår till mars 2018, hämta provkit hos kretsens rovdjursansvarig eller kontakta oss via hemsidan) till att vara medlem i Svenska Jägareförbundet, Jägarnas ”fackorganisation” som med din hjälp jobbar stenhårt för att vi alla ska få fortsätta jaga som vi alltid har fått göra. Utöver detta har du bra försäkringar som du kan läsa mer om här https://jagareforbundet.se/medlem/

Värva en vän- fråga din jaktkamrater om de är medlem och får du ett nej så blir de enkelt medlem genom att swisha in sitt medlemskap.

Bli medlem i skogen Klart vi ska använda ny teknik! Numera kan du bli medlem genom att enkelt swisha in medlemsavgiften till Jägareförbundet. Använd nummer 123 6261 986 och kom ihåg att skriva in ditt personnummer i rutan Meddelande. Som vanligt kostar det 600 för Ordinarie medlem och 300 för Ungdomsmedlem eller Medlem utan tidning

Vill du få mer information väder du dig till kontoret i Falun.