Dalarna

Hallå där…

… Ulf Berg, Jägareförbundets ordförande i Dalarna!

2018-02-06

Jägareförbundet går på medlemsoffensiv -  varför?

- Vi är visserligen redan en stark organisation, men vi behöver ”fylla på” medlemsantalet för att också ha goda företrädare i den framtida debatten om jakt och viltvård. Den svenska modellen med välutbildade och intresserade jägare med tillgång till bra jaktmarker är ingen självklarhet. Det är viktigt att jägarkåren engagerar sig!

Men det är ju inget krav på medlemskap för att få jaga?

- Nej, men Jägareförbundet i Sverige är en viktig samtalspartner när regering och riksdag diskuterar innehållet i det så kallade jakt- och viltvårdsuppdraget (tidigare allmänna uppdraget). Med många medlemmar visar vi att vi vill ha ordning och reda i jakt och viltfrågor och att vi vill lyfta fram etikfrågor, utbildning och säkerhet. En annan viktig poäng med medlemskapet är försäkringsfrågan. Både jägare och hund omfattas av försäkringsskydd.

Du nämnde jakt och viltvårdsuppdraget – vad är skälet till att det ibland ifrågasätts från olika håll?

Kritiken bottnar framför allt i okunskap. Att Jägareförbundet fått ansvarsuppdraget att hantera vilt- och jaktfrågor på olika nivåer är en bra lösning, eftersom den garanterar ordning och reda inte bara kring jakten.
- Med Jägareförbundet som huvudman kan markägare och jägare mötas i förtroligt samtal om viltet. Vi har aldrig haft så goda viltstammar som i dag. Så har det inte alltid varit.
- Det är för övrigt avgiften för det statliga jaktkortet som finansierar arbetet med jakt- och viltvårdsuppdraget.

Är det svårt att rekrytera ungdomar till jakt och medlemskap?

- Det ser lite olika ut i landet. Många ungdomar söker sig till storstadsregioner med en mångfald av fritidsaktiviteter. Tack vare många och bra jägarskolor, följer ett ökat intresse för vilt som föda och en önskan om att komma ut i skog och mark. Vi ser en trend som tyder på att ungdomar vill bli med i en jaktgemenskap.

- Jag gläds förstås också över Sifo:s senaste undersökning som visar att Sverige är världsledande när det gäller allmänhetens acceptans för jakt. 89 procent gillar jakt och det måste betyda att vi kan arbeta i medvind när vi rekryterar jägare i olika åldrar till ett medlemskap.

Christer Gruhs