bakgrund

Dalarna

Eftersökshund letar skadeplats på väg Foto: Ulf Danielsson

Eftersökskurs för NVR eftersöksjägare i Dalarna

Instruktörerna Emilie Dunger Rådström och Jimmy Gustafsson ger förutsättningar för eftersöksjägarna vad de ska lösa för uppgift Foto: Ulf Danielsson

2018-04-26

Leksand

Så har den första 2 dagars kursen riktad mot NVR eftersöksjägare genomförts. Många utav de ca 400 eftersöksjägare som finns inom NVR organisationen kände sig kallad till kursen, men endast 19 st blev utvalda till denna första kurs.

Ett stor tack till Leksands skyttecentrum som välvilligt ställer mark och lokaler till förfogande för kursen.

Drivande bakom denna utbildning har Calle Ekström varit, tillsammans med företrädare för NVR hos Polisen och Jägareförbundet Dalarna och hundansvarig i länet gjort grundjobbet, så att kursen innehåll fyllts med intressant innehåll för NVR eftersöksjägarna. För genomförandet av kursen, har många instruktörer hjälpts åt, så ett stort tack till Emilie Dunger Rådström, Jens Terlius, Jimmy Gustavsson och Peter Jansson för era insatser på denna utbildning.

Vad har då eftersöksekipagen träffat på under dessa 2 dagar?

Allt från skytte, säkerhet, sociala medier, skademarkering, spårning, id markering, samtal med upprörda bilförare, skadeplatser, lagar och regler.

Många nöjda deltagare har nu fått fler verktyg och kunskaper, som förhoppningsvis ger resultat vid skarpa eftersök.

Så nu påbörjas arbetet med att skapa fler kurstillfällen för de NVR eftersöksjägare som inte fick plats på denna kurs.

Ulf Danielsson